کپسول فضایی حامل فضانوردان به ماه تکمیل شد

0 863

مایک پنس (Mike Pence) معاون رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد کپسول اوریون (Orion) آماده شده و قرار است این کپسول انسان را به ماه ببرد. او در این باره گفت: «کپسول سرنشین‌دار اوریون که در ماموریت آرتمیس (Artemis) استفاده می‌شود، اکنون تکمیل شده و می‌تواند مراحل آماده‌سازی برای انجام نخستین ماموریت تاریخی خود را آغاز نماید.»

آمریکا قصد دارد در برنامه فضایی آرتمیس تا سال ۲۰۲۴ میلادی فضانوردان را به ماه بفرستد. یکی از نکات حائز اهمیت در این ماموریت ارسال نخستین فضانورد زن به ماه است. پنس در ادامه سخنان خود گفت: «آمریکا طی ۵ سال آتی به ماه بازمی‌گردد و نخستین فضانورد زن و فضانوردان مرد در آنجا فرود می‌آیند. ما مشغول بررسی حامل‌های فضایی جدید هستیم.»

در همین راستا شرکت لاکهید مارتین (Lockheed Martin) و آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، نیز تکمیل فضاپیمای اوریون را تایید کرده‌اند. به این ترتیب کپسول فضایی مذکور برای انجام مأموریت آرتمیس ۱ (Artemis 1) آماده است. در این ماموریت بی‌سرنشین، اوریون از کنار ماه می‌گذرد و سامانه پرتاب فضایی (Space Launch System به اختصار SLS) و همچنین سامانه‌های پشتیبانی آن مورد آزمایش قرار می‌گیرند. 

اوریون یک سازه پیچیده و جالب است؛ این فضاپیما دارای تجهیزات کافی برای زندگی خدمه به مدت ۲۱ روز، یک کابین خلبانی مدرن، قابلیت اتصال اتوماتیک و ۱۲ موتور پیشرفته است. کپسول اوریون وسیله نقلیه اصلی نه فقط برای برنامه آرتمیس، بلکه برای ماموریت‌های احتمالی به سیارک‌ها و مریخ است.

اوریون که در لغت به معنی «شکارچی» است، جدیدترین فضاپیمای سازمان فضایی ناسا برای حمل انسان به فضا و اکتشافات دوردست از جمله سیاره مریخ می‌باشد. مراحل اجرایی این فضاپیما پس از اتمام پروژه شاتل (Shuttle) کلید خورد و نخستین پرواز آزمایشی بدون سرنشین خود را در ۵ دسامبر سال ۲۰۱۴ با موفقیت به انجام رساند. اوریون مانند فضاپیمای آپولو (Apollo) از یک کپسول حامل فضانوردان تشکیل شده که می‌تواند در فضای ماورای زمین به اکتشاف در سیارات دیگر و همچنین سیارک‌ها بپردازد و پس از آن به وسیله چتر نجات به زمین بازگردد و در اقیانوس فرود آید.

منبع خبرگزاری مهر
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13547
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها