اعزام سه فضانورد به ایستگاه فضایی بین‌المللی

0 716

همزمان با پنجاهمین سالگرد ماموریت آپولو ۱۱ (Apollo 11)، سه فضانورد به ایستگاه فضایی بین‌المللی اعزام شدند.

در این مأموریت که اکسپدیشن ۶۰ (Expedition 60) نام داشت، اندرو مورگان (Andrew R. Morgan) از آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، لوکا پرامیتانو (Luca Parmitano) از آژانس فضایی اروپا (ESA) و الکساندر اسکورتسوف (Aleksandr Skvortsov) از سازمان فضایی فدرال روسیه، روسکاسموس (Roscosmos)، همراه یک فضاپیمای سایوز ام‌اس-۱۳ (Soyuz MS-13) از مقر فضایی بایکونور (Baikonur Cosmodrome) در قزاقستان به آسمان پرتاب شدند.

کمتر از ۹ دقیقه پس از پرتاب، کپسول حامل فضانوردان از فضاپیما جدا و به سمت مدار زمین رفت. در ایستگاه فضایی بین‌المللی الکسی اوچینین (Alexey Ovchinin)، نیک هیگ (Nick Hague) و کریستینا کوخ (Christina Koch) از آن‌ها استقبال کردند.

این نخستین اقامت مورگان در فضا است. طبق برنامه‌ریزی وی در آوریل ۲۰۲۰ به زمین برمی‌گردد. اما این دومین باری است که پرامیتانو در فضا اقامت می‌کند؛ او در سال ۲۰۰۹ نیز از سوی سازمان فضایی ایتالیا (Italian Space Agency) انتخاب شد تا در ایستگاه فضایی بین‌المللی اقامت کند. همچنین این سومین باری است که اسکورتسوف در فضا اقامت می‌نماید؛ او در مأموریت اکسپدیشن ۲۴ (Expedition 24) در سال ۲۰۱۰ فرمانده بود و در سال ۲۰۱۴ نیز دوباره به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر کرد.

اعضای جدید در ایستگاه فضایی بین‌المللی ۲۰۱ روز به فعالیت خواهند پرداخت. در این پرواز خدمه تقریبا ۵۰ آزمایش و برنامه تحقیقاتی علمی کاربردی انجام خواهند داد.

سایوز ام‌اس-۱۳ یکصد و چهل و دومین ناو سرنشین‌دار سایوز بشمار می‌رود که از سال ۱۹۶۷ کار حمل و نقل فضانوردان به مدار زمین را بر عهده داشته است. این سفینه را می توان پراستفاده‌ترین ناو کیهانی سرنشین‌دار جهان نامید.

قرارداد ناسا برای استفاده از سفینه سایوز توسط فضانوردان آمریکایی در سال آینده و با پرتاب  سایوز ام‌اس-۱۷ (Soyuz MS-17) پایان خواهد یافت. این سازمان امیدوار است از امسال، فضانوردانش را از خاک آمریکا و با سفینه‌های شرکت‌های بوئینگ (Boeing) و اسپیس ایکس (SpaceX) راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی کند و دیگر نیازی به سفینه‌های روسی سایوز نداشته باشد. با این وجود برای احتیاط، در آخرین توافق صورت گرفته، ناسا دو صندلی دیگر سایوز برای پرتاب‌های بعدی را نیز رزرو است.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13546
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها