قدم بعدی آمریکا برای ارسال فضانوردانش به فضا

0 718

اسپیس‌ایکس (SpaceX) یکی از مهم‌ترین پرتاب‌های ۲۰۱۹ خودش را به انجام رساند. این پرتاب جمعه ۲۶ جولای (۴ مرداد) ساعت ۱۸:۰۱ به وقت محلی (۲:۳۱ به وقت تهران) از پایگاه فضایی کیپ کاناورال و توسط حامل فضایی فالکون-۹ (Falcon-9) انجام شد.
اسپیس ایکس با پرتاب فضاپیمای باری دراگون علاوه‌بر انجام هجدهمین مأموریت ارسال محموله‌های حیاتی (آب، اکسیژن، غذا و …) به ایستگاه فضایی (ISS) و ارسال چندین تاسواره تحقیقاتی، یک محموله بسیار مهم را نیز به ایستگاه فضایی منتقل کرد.
این محموله مهم که IDA نام دارد یک تبدیل به جرم ۵۲۸ کیلوگرم است که وظیفه‌اش ایجاد امکان اتصال فضاپیماهای خصوصی سرنشین‌دار آمریکایی به ایستگاه فضایی است. چراکه هم‌اکنون فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار (Dragon-2) و دیگر فضاپیماهای سرنشین‌دار آمریکایی  امکان اتصال به ایستگاه فضایی بین‌المللی را ندارند.
در سال ۲۰۱۰ و در طی دو فاجعه برای شاتل‌های چلنجر و کلمبیا و مرگ ۱۴ فضانورد، ناسا (NASA) تصمیم به بازنشستگی شاتل‌های فضایی خود گرفت. از آن زمان تا کنون رفت و آمد فضانوردان ناسا به ایستگاه فضایی توسط ماهواره‌بر و فضاپیمای سایوز از خاک روسیه، توسط آژانس فضایی روسیه (roscosmos) صورت می‌گیرد و آمریکا خود قادر به ارسال فضانوردانش به فضا نیست.
 پس از بازنشستگی شاتل، ناسا تصمیم گرفت به جای این که خود به تنهایی اقدام به طراحی و تولید فضاپیمای جدید کند آن‌را با بخش خصوصی شریک شود. به همین دلیل با شرکت‌های بوئینگ و اسپیس‌ایکس همکاری‌هایی را آغاز کرد. حاصل همکاری ناسا و اسپیس‌ایکس فضاپیمای دراگون و حامل فضایی فالکون است.
فالکون-۹ یک حامل فضایی دو مرحله‌ای به طول ۷۰ متر و قطر ۳.۷ متر است. مرحله اول این حامل فضایی چندبار مصرف است و پس از هر بار پرتاب دوباره به زمین بازگشته و پس از سوخت‌گیری و بازسازی‌های مورد نیاز دوباره استفاده می‌شود.
کار طراحی و ساخت فضاپیمای دراگون در سال ۲۰۱۴ با ۲.۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری ناسا توسط اسپیس ایکس آغاز شد. این فضاپیما قادر به حمل ۷ فضانورد و مدل باربری آن قادر به حمل ۳۳۰۷ کیلوگرم محموله به ایستگاه فضایی هستند.
هدف اسپیس ایکس از ساخت فالکون و دراگون نه تنها ارسال نیرو و بار به ایستگاه فضایی بلکه رسیدن به مریخ و عمق فضا است. ماهواره‌بر فالکون-۹ می‌تواند محموله‌هایی با جرم ۴ تن به مریخ ارسال کند.

 
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13502
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها