اولین نمونه کیفی آنتن مخابراتی کامپوزیتی بازتابی در کشور ساخته شد

0 480

اولین نمونه کیفی آنتن مخابراتی تمام کامپوزیتی بازتابی باند ku برای استفاده در ماهواره‌‍‌های مخابراتی در مدار GEO در کشور توسط متخصصان مرکز تحقیقاتی شهید قندی ساخته شد.

مجید مختاری دکترای هوا فضا از مرکز تحقیقات شهید قندی در خصوص این فناوری گفت: «در این مرکز، اولین نمونه کیفی آنتن تمام کامپوزیتی را با استفاده از الیاف کربن ساخته‌ایم که وزن آن بسیار سبک است و دقت بسیار بالایی دارد. ضمنا شرایط خارج جو را تا حدی که می‌شد تأمین کرد، تحمل می‌کند.» وی بیان کرد: «این آنتن مخابراتی طراحی شده علاوه بر برخورداری از وزن بسیار پایین، آزمایش‌های مربوط به داشتن مشخصات فضای قابل جذب و بارگذاری‌های شدیدی را که حین پرتاب به آن اعمال می‌شود گذرانده است. آزمایش‌های مربوط به این آنتن در مرکز تست آنتن تکتا در ایران انجام شده است.»

مختاری یادآور شد: «کل مراحل ساخت تأمین و طراحی این آنتن در داخل کشور انجام شده و خروجی این کار علاوه بر آنتن مخابراتی کامپوزیتی، یک نرم‌افزار است که می‌تواند رویه‌های آنتنی را شبیه‌سازی کند و بر اساس آن سطحی که آنتن می‌خواهد روشن کند، رویه پیشنهاد دهد (سطح بازتاب‌کننده هر آنتن را رویه می‌گویند).»

وی گفت: «بر اساس فناوری این نرم‌افزار، سطح بشقابی‌شکل آنتن می‌تواند با عمق‌ها و شکل‌های هندسی مختلف طراحی و ساخته شود. امری که بر اساس نوع طراحی انجام گرفته توسط مهندس مخابرات است. همچنین ساخت آن توسط تیم مکانیک صورت می‌گیرد، که البته این یک کار رفت و برگشتی است و باید همزمان در فرایندهای طراحی و تحلیل، هر دو گروه درگیر کار باشند تا حلقه‌های بازگشتی و اصلاحی روی سازه انجام گیرد و محصول نهایی ساخته شود.»

بومی‌سازی دانش ساخت قطعات کامپوزیتی در کشور

مختاری ادامه داد: «در کنار این نرم‌افزار، دانش ساخت قطعات کامپوزیتی هم بومی شده و در مرکز تحقیقاتی شهید قندی انجام گرفته است و می‌تواند در حوزه‌های دیگر علمی در داخل کشور استفاده شود.» این متخصص افزود: «این آنتن که بر روی ماهواره نصب می‌شود در حوزه مخابراتی برای برقراری ارتباط مخابراتی بین ماهواره‌هایی که در اتفاع ۳۶ هزار کیلومتری هستند با پایگاه‌های زمینی کاربرد دارد.»

وی با اشاره به اینکه نمونه مهندسی این آنتن در گام قبلی در سال ۸۹ تا ۹۳ در مرکز تحقیقات شهید قندی ساخته شده و آزمایش‌های مربوطه انجام گرفته شده بود، افزود: «نمونه ساخته شده، نمونه کیفی آنتن هست و سطح بارگذاری‌ها و شرایط بارگذاری‌ها در این نمونه سختگیرانه‌تر است. این نمونه در صف آزمایش مکانیکی قرار دارد که بعد از انجام آن می‌توان گفت همه آزمایش‌های لازم برای یک سازه روی آن انجام شده و به عنوان اولین نمونه‌ای است که در کشور با این مشخصات ساخته شده است.»

مختاری با توضیح اینکه الان ما در مدار ژئو ماهواره‌ای نداریم که بتوانیم ادعا کنیم این آنتن در این زمینه می‌تواند تجاری شود و به فروش برسد، اظهار کرد: «این دانش می‌تواند وارد حوزه‌های دیگر شده و از آن کسب درآمد کرد، اولین سطوح پایین‌تری که برای این آنتن متصور هستیم و قابل ارائه به بازار تجاری است٬ عرضه آن به مجموعه‌های عمومی مثل بانک‌ها و صدا و سیماست. در مجموع ما سعی داریم این محصول را تجاری‌سازی کنیم.»

منبع خبرگزاری ایرنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13484
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها