تحقیقات درباره شکست پرتاب ماهواره نظامی امارات آغاز می‌شود

0 770

سازمان فضایی اروپا (European Space Agency) اعلام کرده تحقیقاتی را درباره شکست عملیات پرتاب یک ماهواره‌بر حامل ماهواره نظامی امارات متحده عربی آغاز می‌کند. این ماهواره‌بر با نام وگا (European Vega) با هزینه چند صد میلیون دلاری ساخته شده بود. ماهواره‌بر وگا همراه ماهواره فالکون‌آی۱ ارث (FalconEye1 Earth) روز چهارشنبه ۱۹ تیر ماه از پایگاه فضایی گویان (Guiana Space Centre) به آسمان پرتاب شد. این پایگاه٬ محل پرتاب ماهواره‌برهای سازمان فضایی اروپا است که در نزدیکی شهر کوچک کورو در منطقه گویان فرانسه (French Guiana) که در آمریکای جنوبی واقع شده، قرار دارد. شرکت آریان‌اسپیس (Arianespace) اپراتور این عملیات بود. ماهواره‌بر وگا نیز ساخته شرکت ایتالیایی آویو آئرو (Avio Aero) بوده است.


حدود ۲ دقیقه پس از پرتاب، کارشناسان کنترل عملیات از ایجاد اختلالی پس از احتراق قسمت دوم ماهواره‌بر خبر دادند. به گفته ٖآن‌ها مسیر پرتاب ماهواره‌بر بسیار نازل بوده و از سوی دیگر ارسال اطلاعات تله متری آن نیز قطع شده است. در همین راستا شرکت آریان‌اسپیس و سازمان فضایی اروپا در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند یک کمیته تحقیقاتی مستقل را برای بررسی این رویداد تعیین می‌کنند. این نخستین باری است که یک ماهواره‌بر وگا دچار اختلال شده است. سازمان فضایی اروپا از این ماهواره‌بر را برای ماموریت‌هایی در مدار زمین استفاده می‌کند.

از این رو پرتاب‌های دیگر ماهواره‌بر وگا به دلیل انجام تحقیقات معلق شده است اما عملیات‌های آماده‌سازی برای پرتاب آتی ماهواره‌بر بزرگتر آریان ۵ (Ariane 5) در حال اجرا است. به گفته مقامات٬ ارزش ماهواره فالکون‌آی۱ چندصدمیلیون دلار بوده است. این یکی از دو ماهواره نظامی امارات متحده عربی است که قرار است در سال جاری به آسمان پرتاب شوند.

منبع خبرگزاری مهر
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13478
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها