آزمایش سگ رباتیک فضایی

0 1,106

محققان یک ربات فضایی را آزمایش کرده‌اند که شبیه به سگ است. به عبارت دیگر این ربات دارای پاهایی جهنده است و می‌تواند با پریدن و جهش کردن در سطح ماه، مریخ یا سیارک‌ها به مناطق مختلفی برود. این ربات می‌تواند روی سطوح ناهموار در سیارات دیگر جهش نماید. آن‌ها این ربات را در عمل آزمایش کرده‌اند.

دانشجویان دکترا در دانشگاه ای‌تی‌اچ زوریخ (ETH Zürich) ربات اسپیس‌باک (SpaceBok) را به پهلو روی یک پلتفرم متحرک قرار دادند تا شرایط گرانش صفر را در فضای دو بعدی آزمایش نمایند. آن‌ها خود همراه پنل‌هایی حرکت می‌کردند تا پاهای ربات پس از برخورد با پنل بجهد. این گجت در واحدهای رباتیک سازمان فضایی اروپا در هلند آزمایش شده است. واکنش‌های ربات در این آزمایش کمک کرد تا گجت مذکور بتواند خود را متوازن کند. ایده اصلی این پروژه تغییر شیوه اکتشاف در ماه٬ مریخ و سیارک‌ها است.

محققان امیدوارند با جایگزین کردن این پاهای جهنده به جای چرخ در ماه‌نورد بتوانند قدرت مانور بیشتری برای دستگاه فراهم کنند. ربات مذکور با کمک این پاهای جهنده می‌تواند مناطقی مانند دهانه، غارها یا ارتفاعات در سیاره را بهتر از نسخه‌های رباهای فضانورد فعلی بررسی کند.

در ویدئوی زیر می‌توانید تصاویری از حرکات این سگ رباتیک را مشاهده نمایید: