ساخت دوربین‌های بسیار کوچک برای پایش وضعیت ابزارهای ماهواره

0 416

امکان سنجش وضعیت باز شدن و سلامت ابزارهای ماهواره‌ها با دوربین‌های بسیار کوچکی که روی آن‌ها نصب می‌شوند فراهم خواهد شد. برای مثال وضعیت بازشدن صفحه‌های خورشیدی و یا آنتن‌های ماهواره با این دوربین‌ها قابل پایش است. اندازه کوچک، وزن کم و توان مصرفی پایین از مزایای اصلی این دوربین‌هاست که آن‌ها را برای استفاده در ماهواره‌ها مناسب می‌کند.

ساخت این دوربین‌ها را شرکت سوئیسی میکرو-کمراز اند اسپیس اکسپلوریشن (Micro-Cameras and Space Exploration) در همکاری با شرکت ایرباس (Airbus) بر عهده دارد. این شرکت در حال توسعه سامانه‌ای متشکل از چند دوربین بسیار کوچک  با کنترل الکترونیکی است که به توانمندی‌های پردازشی بالایی مجهز شده است. این سامانه علاوه بر پایش وضعیت ابزارهای ماهواره برای کاربردهای دیگری مانند بررسی زباله‌های فضایی نیز قابل‌استفاده است.

ساخت این دوربین‌ها در قالب برنامه پایونیر سازمان فضایی اروپا (ESA Pioneer Programme) انجام می‌شود. هدف برنامه پایونیر توسعه فناوری‌هایی با کاربرد در مدار زمین و نمایش کارآمدی آن‌هاست. شرکت ایرباس در فرانسه یکی چهار شرکت فراهم‌کننده پروژه‌های فضایی در قالب برنامه پایونیر برای سازمان فضایی اروپاست.

منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13447
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها