استارت‌آپ آمریکایی ایده‌ای برای بازیافت زباله‌های فضایی ارائه کرد

0 663

هم‌اکنون بیش از ۳۰۰۰ ماهواره غیرفعال در مدار زمین قرار دارد. برخی از این ماهواره‌ها تنها به اندازه یک جعبه دستمال کاغذی هستند درحالیکه برخی دیگر با اندازه یک اتوبوس برابری می‌کنند. ماهواره‌های غیرفعال همواره تهدیدی برای فعالیت‌های بشر در فضا بوده و هر‌ آن ممکن است دردسرساز شوند. اما چه کاری می‌توان با هزاران ماهواره ازکار افتاده و ده‌ها هزار زباله فضایی انجام داد؟ 
برخی از شرکت‌ها ایده‌هایی برای خلاص شدن از شر آن‌ها ارائه داده‌اند، اما یک شرکت نوپا ایده‌ای برای بازیافت آن‌ها دارد.
شرکت مشاور ماهواره(Satellite Consulting) ایده‌ای برای استفاده از قطعات ماهواره‌های از کار افتاده در ماه دارد. کیث ولکرت(Keith Volkert) مدیرعامل این شرکت در کنفرانس ریمارس(re:mars) که توسط شرکت بلواوریجین(Blue Origin) برای برسی راه‌های اقتصادی بازگشت به ماه برگزار شده بود از ایده خود پرده برداری کرد.
هم‌اکنون بلواوریجین به دنبال ایجاد زیرساخت‌های سطحی بر روی ماه است تا کارآفرینان بتوانند کسب و کار فضایی خود را در آنجا راه‌اندازی کنند. ولکرت می خواهد از ماهواره‌های از کار افتاده به عنوان مصالح ساختمانی برای ساخت این زیرساخت‌ها استفاده کند.
ایده ولکرت مربوط به ماهواره‌هایی است که در مدارهای بالای مئو یعنی ارتفاع بیش از ۲۲۰۰۰ کیلومتری قرار دارند. او می‌گوید مقدار بسیار زیادی از این اشیا وجود دارد که می‌توانند از مدار زمین نجات پیدا کنند.
او هم چنین افزود بازیافت این اشیا و استفاده از آن‌ها در ماه حدود ۲۰ میلیارد دلار ارزان‌تر از ارسال جرمی معادل این زباله‌ها به فضا می‌باشد.
استراتژی ولکرت برای برنامه‌اش شامل چهار مرحله می‌شود:۱) گیر انداختن زباله‌ها ۲) قرار دادن آن‌ها در مدار ماه ۳)باز کردن قطعات آن‌ها از یک‌دیگر ۴)فرود آن‌ها روی ماه
ولکرت می‌گوید:« برای مرحله اول هم‌اکنون چندین شرکت خصوصی ایده‌هایی برای وسایل حمل و نقلی که قرار است زباله‌ها را گیر بیندازند ارائه داده اند. پس از گیر انداختن آن‌ها توسط این وسایل حمل و نقل فضایی، می‌توانیم آن‌ها را توسط همین وسایل به مدار ماه منتقل کنیم.»
اما ولکرت هیچ اطلاعاتی در مورد این وسایلی که می‌خواهد با آن‌ها کار کند ارائه نداده است و برنامه دقیق او برای مراحل اول و دوم معلوم نیست.
در مرحله سوم برنامه ولکرت استفاده از فضاپیماهای مجهز به بازو‌های رباتیک برای باز کردن قطعات مختلف ماهواره‌ها از باطری‌ها گرفته تا آرایه‌های خورشیدی است. می‌توان از آرایه‌های خورشیدی برای تولید انرژی، از باطری‌ها برای ذخیره‌ آن و فلز آن‌ها به عنوان مصالح استفاده کرد.
اما مرحله چهارم جایی است که قرار است بلواوریجین وارد عمل بشود. برای فرود این تجهیزات و مصالح بر روی ماه به منظور ساخت اقامت‌گاه ولکرت می‌خواهد از ماه‌نشنین بلومون (Blue Moon)متعلق به شرکت بلواوریجین استفاده کند. بلومون قادر به فرود ۶.۵ تن بار روی سطح مریخ است و ولکرت معتقد است این مقدار برای کار او بسیار عالی است.

 
منبع geekwire.com
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13446
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها