معرفی بازی فضایی Observation+تریلر

0 795

بازی آبزرویشن (Observation) با محتوای خاص و درگیرکننده خود، اودیسه‌ فضایی استنلی کوبریک (Stanley Kubrick) را به‌ بهترین شکل ممکن در مدیوم‌گیم بنا می‌کند و تجربه‌ای شگفت‌آور را برایتان می‌سازد که احتمالا هر چند سال یک‌ بار بتوانید چیزی شبیه به آن را پیدا کنید.

ژانر علمی-تخیلی تقریبا برای همه‌ ما آشنا است و می‌توانیم اعتراف کنیم که در طول زندگی خود، حداقل یک اثر علمی-تخیلی بوده که با خواندن یا تماشا کردن یا بازی کردنش لذت بسیار زیادی را تجربه کرده‌ایم و قادریم ساعت‌ها راجع به‌ آن صحبت نماییم. آثاری با محوریت هوش مصنوعی، اوپراهای فضایی، آثار پساآخرالزمانی، ابرقهرمانی، وحشت کیهانی، فانتزی و بسیاری موارد دیگر، همه و همه در کنار هم این ژانر عظیم را به‌ وجود آورده‌اند که خالقان آن‌ها با بهره‌گیری از اصول ثابت‌ شده‌ علم و پرواز در آسمان بی‌کران ذهنشان، کتاب‌ها، بازی‌ها و فیلم‌های مختلفی را نوشته و ساخته‌اند و برایمان خاطره‌سازی کرده‌اند؛ ژانری که برای همیشه با شخصیت‌هایی مانند آیزاک آسیموف (Isaac Asimov)، آرتور.سی.کلارک‌ (Arthur C. Clarke)، ژول ورن‌ (Jules Verne)، لاوکرفت‌ (H. P. Lovecraft)، و یک دنیا اسم دیگر شناخته می‌شود.

همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد، فضای بی‌کران میان‌ ستارگان از جمله‌ بسترهایی است که ماجراهای تعداد بسیار زیادی از آثار علمی-تخیلی در آن‌ها جریان دارد و از همان بدو تولد ژانر مورد بحث، شاهد تولد اوپراها، اودیسه‌ها، آثار ترسناک و موارد این‌ چنینی بسیار زیادی در ژانر عملی-تخیلی بوده‌ایم.

اکنون نوبت یک بازی جدید رسیده است که به‌ بهترین شکل ممکن، جای خالی یک بازی ترسناک کیهانی را که این چند سال در مدیوم‌گیم خالی بود، پر می‌کند. استودیوی «نو کد» (No Code) که آن را به واسطه ساخت بازی جذاب و تحسین‌ شده استوریز آنتولد (Stories Untold) می‌شناسند، با اثر جدید خود یعنی آبزرویشن، با دستی پر به‌ استقبال هوادران ژانر علمی-تخیلی خصوصا تشنگان ژانرهای وحشت فضایی و تریلرهای کهکشانی آمده است و با سرمشق گرفتن از اودیسه‌ فضایی به‌ یاد ماندنی استنلی کوبریک، اثری را تحویل مخاطبش می‌دهد که سرگرم کننده، شگفت‌انگیز، ترسناک، پر از تعلیق و حیرت‌آور است.

این بازی ماجرای گیر افتادن و تلاش یکی از خدمه ایستگاه فضایی آبزرویشن با نام اِما فیشر (Emma Fisher) را روایت می‌کند. یک ایستگاه فضایی که برای رصد رویدادی ویژه و کیهانی در فضا برپا شده بود و حالا، اتفاقی باعث شده که تمامی ساکنانش گم شوند یا از بین بروند و فیشر، تنها ساکن زنده‌ این ایستگاه مرموز و تاریک است. فیشر البته تنها ساکن این ایستگاه فضایی نیست و یک هوش مصنوعی رده‌بالا با نام سَم (S.A.M) هم او را همراهی می‌کند. 

بازی از داستان شدیدا اسرارآمیزی برخوردار است؛ اگر هم هنوز بازی را تجربه نکرده‌اید باید به شما بگویم که خودتان را برای روبه‌رو شدن با ماجراهایی عمیق، جذاب، شگفت‌انگیز و پر رمز و راز آماده کنید. بازی آبزرویشن در زمینه روایت داستان، شخصیت‌پردازی و خلق یک تجربه روایی مناسب، عملکردی کم‌نقص و عالی را از خود برجای گذاشته است. استودیوی مذکور با ترکیب کردن زیرشاخه‌های وحشت کیهانی، هوش مصنوعی و واقعیت جایگزین، داستان بازی را پی‌ریزی می‌کند و با نحوه‌ روایت اسرارآمیز و پازل‌گونه‌ای که خیلی آرام به سوالات بازیکن پاسخ می‌دهد، کنجکاوی مخاطب را برمی‌انگیزد و او را تا آخرین لحظه ماجراهای آن همراه می‌کند.

شاید تنها نقص در نحوه روایت داستان بازی به سوالاتی برگردد که هرگز به‌آن‌ها پاسخی داده نمی‌شود؛ بازی برخی از آجرهای ساختمان روایت خود را به مرموزترین و سوال‌برانگیزترین شکل ممکن می‌چیند و این موضوع در ابتدا شاید خیلی اسرارآمیز باشد و کنجکاوی بازیکن را برانگیزد اما در ادامه و با رها کردن آن‌ها بدون هیچ پاسخ دقیقی، او را در ابتدا سردرگم و در ادامه کمی ناامید می‌کند؛ چرا که یک روایت، هرچقدر هم اسرارآمیز و مرموز باشد، اگر منطق اتفاقاتش را برای بازیکن خود توضیح ندهد انگار که در تمامی این مدت، مشغول نقل کردن یک ماجرای کم ارزش بوده است. البته که با توجه به پایان بازی، احتمالا در قسمت دوم یا یک بسته الحاقی، منطق برخی از اتفاقات مرموز بازی برای بازیکنان فاش شود اما باز هم با تمامی این تفاسیر، بازی پیرامون چرایی برخی از اتفاقات کلیدی که در داستانش رقم می‌زند، دلیل و منطقی را ارائه نمی‌کند و این موضوع کمی آزاردهنده است.

شخصیت‌پردازی کاراکترهای اصلی بازی یعنی اِما فیشر، هوش مصنوعی سَم و کاپیتان جیم الیاس نیز از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است. بازی تمامی تمرکز خود را روی پرداخت دو شخصیت اِما و سَم می‌گذارد و شاهد پی‌ریزی یک رابطه میان انسان و موجودی ماورایی به‌ بهترین شکل ممکن هستیم؛ رابطه‌ این دو در طول داستان قوی و قوی‌تر می‌شود و به موازات این جریان، شاهد تحول شخصیتی هردوی این شخصیت‌ها هستیم.

در مجموع می‌توان گفت که تیم سازنده‌ اثر توانسته‌اند یک ماجرای ۶ الی ۸ ساعته واقعا جذاب، مرموز و عالی را برای مخاطبان‌شان تعریف کنند که تا آخرین لحظه، ریتم قوی خود را حفظ و بازیکن را با خود همراه می‌کند.

در ویدئوی زیر می‌توانید قسمت‌هایی از این بازی را تماشا کنید:

منبع زومجی
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13444
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها