همکاری فضایی سازمان فضایی اروپا با سازمان ملل

0 510

برای کمک به افزایش اطلاعات همه کشورها از فضا و تاثیری که صنعت فضا در دستیابی به توسعه پایدار دارد، دفتر فضایی سازمان ملل متحد (UNOOSA) و سازمان فضایی اروپا (ESA) یک تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. بر اساس این تفاهم‌نامه دسترسی به راه‌حل‌های فضایی برای کشورهای در حال توسعه تسهیل خواهد شد. همچنین دو سازمان برای توسعه سندی با عنوان سند راه حل‌های فضایی سازمان ملل (SSC) تلاش خواهند کرد. این سند شامل یک بررسی اجمالی در این باره است که چگونه پروژه‌های فضایی منتخب و به صورت کلی فناوری فضایی می‌تواند در راستای دستیابی همه کشورها به اهداف توسعه پایدار موثر باشد. SSC همچنین میزان تاثیرگذاری برنامه‌های فضایی کنونی یا آتی سازمان‌های فضایی کشورها، موسسات و شرکت‌های تجاری را در اهداف توسعه پایدار کشورها بررسی خواهد کرد.

دفتر فضایی سازمان ملل متحد و سازمان فضایی اروپا سعی دارند ساختارها و اطلاعاتی را که برای سند راه حل‌های فضایی سازمان ملل مفید هستند، از طریق به اشتراک گذاری تجربیات مرتبط و اطلاعات بخش فضایی بین‌المللی شناسایی کنند. این دو سازمان به طور مشترک اطلاعاتی را که اکنون در کاتالوگ تهداف توسعه پایدار سازمان فضایی اروپا موجود است را استفاده کرده و بخش‌هایی را که مورد نظر سند SSC می‌باشد استخراج خواهند کرد. در این شمارکت دو سازمان قصد دارند که به منظور آگاه‌سازی کاربران احتمالی از ارزش ابزارهای فضایی، تسهیل برقراری گفتمان و همکاری بین کاربران و خصوصا کشورهای در حال توسعه استفاده از سند SSC را در آینده ترویج دهند.

سیمونتا دی پیپو (Simonetta Di Pippo)، مدیر دفتر فضایی سازمان ملل متحد، در مورد این تفاهم‌نامه همکاری می‌گوید: «این همکاری با سازمان فضایی اروپا باعث توسعه ابزاری کاربردی برای تمامی کشورهای عضو سازمان ملل متحد بویژه کشورهای در حال توسعه خواهد شد و به آن‌ها کمک خواهد کرد که بتوانند راه حل‌های فضایی را در راهبردهای خود برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار شناسایی کرده و به کار گیرند. به لطف تجربیات و ظرفیت‌های سازمان فضایی اروپا، این سازمان شریکی ایده‌آل برای انجام چنین پروژه جاه‌طلبانه‌ای می‌باشد و امیدواریم محصول تولیدشده در همه کشورها مورد استفاده قرار گیرد.»

همچنین جان ورنر ،(Jan Wörner) رییس سازمان فضایی اروپا، ابراز امیدواری کرد که این تفاهم‌نامه باعث ارائه دانش، فناوری و داده‌های فضایی این سازمان به فراتر از کشورهای عضو ESA بشود. وی همچنین به تاثیرگذاری فناوری فضایی در تمامی ۱۷هدف توسعه پایدار از جمله حافظت محیط زیست، کاهش فقر و بی‌سوادی، رشد اقتصادی و … اشاره کرد.

منبع spacewatch
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13430
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها