بررسی راهبرد همکاری‌های بین‌المللی فضایی فرانسه در سمینار پاریس

0 584

ژان ایو لوگال (Jean-Yves Le Gall)، رئیس آژانس فضایی فرانسه (CNES)، اخیرا «سمینار امور بین الملل» را در دفتر مرکزی این آژانس در پاریس برگزار کرده است. این رویداد که عمدتا متمرکز بر صنعت فضای فرانسه بود به منظور ارائه چشم‌اندازی از فعالیت‌های فضایی در سراسر جهان و بررسی وضعیت پروژه‌های مشترک آژانس فضایی فرانسه با شرکای بین‌المللی خود برگزار گردید. سیاست جغرافیایی فضایی، راهبرد بین‌المللی این آژانس و مشارکت آن با کشورهای باسابقه در عرصه فضا و همچنین کشورهایی که در صنعت فضایی نوظهور هستند، از جمله موضوعاتی بودند که در طول این سمینار یک روزه مورد بحث قرار گرفتند.

فعالیت‌های بین‌المللی آژانس فضایی فرانسه٬ تمام صنعت فضایی این کشور را تحت تاثیر خود قرار داده و موجب تقویت این بخش شده است. این یک وظیفه حیاتی در دنیای فناوری فضایی امروز محسوب می‌شود؛ دنیایی که توسط بازیگران سازمانی و تجاری این عرصه به سرعت در حال تغییر و رشد است. چنین پیشرفت‌هایی در حقیقت به منظور دسترسی آسان‌تر و ارزان‌تر به فضا و با توجه به تاثیر قابل توجه برنامه‌های فضایی در سیاست‌گذاری دولت‌ها٬ توسط این بازیگران که تعدادشان دائما رو به فزونی است٬ انجام می‌گیرد. علاوه بر این٬ ظهور «فضای جدید» (New Space) این امکان را ایجاد می‌کند تا حمایت از چنین توسعه و رشدی در بخش فضایی٬ بیشتر٬ سریع‌تر و ارزان‌تر انجام گیرد.

در همین زمینه٬ مشارکت‌های بین‌المللی آژانس فضایی فرانسه برای انطباق و سازگاری بیشتر با دنیای جدید فضا موضوعی کلیدی به شمار می‌رود؛ امری که این آژانس را قادر می‌سازد در این عرصه به عنوان بازیگری محوری باقی بماند. موارد زیر در تحقق این مهم اثرگذار بوده‌اند:

– پیگیری طرح‌های بلندپروازانه، به ویژه در مباحث علمی؛ مواردی که به تنهایی و بدون مشارکت دیگر کشورها به نتیجه نمی‌رسیدند. 
– افزایش اعتبار صنعت فضایی فرانسه از لحاظ برتری و تخصص در سراسر جهان.
– برجسته کردن چشم‌انداز آینده فضایی فرانسه از طریق بازتاب و انعکاس بیشتر فعالیت‌های عمده و مهمی که این کشور در آن‌ها مشارکت داشته است.

آژانس فضایی فرانسه در حال کار بر روی اقداماتی قابل توجه و اساسی است؛ اقداماتی که با همراهی کشورهای فضایی پیشتاز مانند ایالات متحده آمریکا، چین، روسیه، هند، ژاپن و آلمان و همچنین آن دسته از کشورهایی که به تازگی خود را در صنعت فضا مطرح کرده‌اند انجام می‌گیرد. امارات متحده عربی، سنگاپور، مراکش، ویتنام و اسرائیل نیز به عنوان همکار انتخابی با این آژانس تعامل داشته‌اند.

منبع spacewatch
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13395
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها