افتتاح موزه شهاب‌سنگ در برج آزادی

0 1,912

نخستین موزه شهاب سنگ ایران در برج آزادی افتتاح شد. این موزه یک‌ هزار قطعه شهاب سنگ از ماه، مریخ و سیارات دیگر را به نمایش گذاشته است. بیشتر این شهاب سنگ‌ها از مناطق کویری استان‌های کرمان و خراسان جنوبی یافت شده است. در این موزه می‌توان بزرگترین قطعه شهاب سنگ یافته‌شده از ایران را نیز مشاهده کرد. سن زمینی قدیمی‌ترین شهاب سنگ این مجموعه ۵۰ هزار سال است که در کویرهای ایران سقوط کرده است؛ این شهاب‌سنگ دو سال پیش کشف شد.

موزه شهاب سنگ‌های ایران که مجموعه‌ای خصوصی به شمار می‌آید، اردیبهشت‌ ماه امسال برای نخستین‌ بار در کاخ گلستان رونمایی شد، ‌اما مکان آن موقت بود که حالا با انتقال به مجموعه فرهنگی برج آزادی، صاحب موزه‌ای دائمی شده است.

عکس بالا: بزرگترین شهاب سنگ کشف شده در ایران

محمدرضا کارگر٬ مدیرکل امور موزه‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری٬ در آیین افتتاح این موزه با یادآوری اینکه تا کنون ۱۵۰ موزه غیردولتی در کشور راه‌اندازی شده است،گفت: «تمام این موزه‌ها تلاش می‌کنند زمینه تغییر را فراهم نمایند. موزه شهاب سنگ نیز از این جهت اهمیت دارد که ما را با با یدیده‌ای غیرزمینی روبه‌رو می‌کند. شهاب سنگ‌ها تنها آثار ملموسی هستند که بشر می‌تواند از جهان ناشناخته در اختیار داشته باشد.» کارگر همچنین موزه شهاب سنگ‌های ایران را مقصدی جدید برای گردشگران معرفی کرد.

سیدعلی مفاخریان٬ شهردار منطقه ۹ تهران٬ نیز در این مراسم درباره اهمیت علمی شهاب سنگ‌ها که می‌توانند محل مطالعه چگونگی پدید آمدن جهان هستی باشند، سخن گفت و اظهار داشت: «این هزار قطعه شهاب سنگ که در برج آزادی به نمایش گذاشته شده است گنجینه‌ای باارزش برای کشور به شمار می‌آید و می‌تواند برج آزادی را به کانون مرجعه محققان، دانشمندان، جغرافی‌دانان، اقلیم‌شناسان و همچنین گردشگران تبدیل نماید.»

حجت کمالی که این مجموعه را طی ۱۵ سال از کویرهای ایران جمع‌آوری کرده و با ثبت تعدادی از شهاب سنگ‌ها در بولتن جهانی٬ رتبه ایران را به دومین کشور یابنده شهاب سنگ ارتقا داده است، درباره مشقت‌هایی که در راه گردآوری این مجموعه شخصی متحمل شده است، سخن گفت. او تنها دارنده مجوز موزه خصوصی شهاب سنگ در ایران است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آن را صادر کرده است.

موزه شهاب سنگ در زیرزمین برج آزادی، از یکشنبه تا جمعه هر هفته از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۶ عصر قابل بازدید است.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13392
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها