ساخت وسیله‌ آزمایشی مطمئن و کم هزینه برای انجام آزمایشات هایپرسونیک

0 760

پرتاب‌ ماهواره‌برها به فضا نیازمند سطح بسیار بالای دانش فنی و علمی است، اما بدست آوردن این دانش نیازمند انجام آزمایشات بسیار سخت و پرهزینه است. آزمایشگاه نیروی هوایی آمریکا (Air Force Research Laboratory) با همکاری اداره سامانه‌های هوافضا وزارت دفاع آمریکا (Aerospace Systems Directorate) برنامه‌ای را تحت عنوان ایکس-۶۰ای (X-60A) آغاز کرده‌اند. این برنامه تولید یک موشک هایپرسونیک به نام ایکس-۶۰ای است که هدف از آن کاهش خطر، زمان و هزینه برخی از این آزمایشات است. 
به حرکت در سرعت‌های بسیار بالاتر از سرعت سوت هایپرسونیک می‌گویند و تمام ماهواره‌برها در محدو‌ده‌های هایپرسونیک پرواز می‌کنند و ایکس‌-۶۰ای هم برای تحقیقات در همین محدوده‌های سرعت طراحی شده‌است.
هم‌اکنون راه‌های راحت‌تر دیگری هم برای انجام این آزمایشات وجود دارد. یکی از این راه‌ها تست زمینی هایپرسونیک است، ولی با‌ این‌که تست‌های زمینی هایپرسونیک برای انجام تحقیقات ضروری هستند باید این فناوری‌ها در شرایط واقعی و در حالت پرواز نیز انجام ‌شوند.
این اولین برنامه نیروی هوایی آمریکا است که دارای کد ایکس است. ایکس به سری وسایل نقلیه آزمایشی گفته میشه که در محدوده سرعت هایپرسونیک پرواز می‌کنند مانند ایکس۵۱ای که در ناسا خدمت می‌کرد و قادر به رسیدن به سرعت ۱۱۲۶۵ کیلومتر بر ساعت بود.
ایکس-۶۰ای یک راکت سوخت مایع است که با ترکیب اکسیژن مایع و یک نوع سوخت هیدروکربنی کار می‌کند. این وسیله نقلیه آزمایشی طراحی شده است تا دسترسی راحت و مقرون به صرفه آزمایشات در شرایط ماخ بالای ۵ را فراهم کند.

 
منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13388
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها