ردگیری انفجار سیارک کوچک بر فراز زمین

0 441

ناسا موفق شد حرکات یک سیارک کوچک را بر فراز زمین ردگیری کرده و حتی انفجار آن را در جو زمین با تهیه عکسی ثبت کند. انفجار سیارک کوچک بر فراز زمین در تاریخ ۲۲ ژوئن بر فراز دریای کارائیب رخ داده است. ثبت تصویر انفجار سیارک یاد شده توسط ماهواره جوئس-۱۶ (GOES-16) انجام شده است.

نکته جالب این است که ماهواره هواشناسی جوئس-۱۶ تنها ۱۲ ساعت قبل از انفجار سیارک مذکور موفق به ردگیری آن شده، اما با دقت این سیارک را ردگیری کرده و از لحظه انفجار آن نیز تصویربرداری کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این سیارک بدان حد کوچک بوده که نمی‌توانسته تهدیدی برای زمین محسوب شود. طول این سیارک تنها ۵ متر بوده و به طور قطع در برخورد با جو زمین نابود می‌شده است.

شناسایی سیارک یاد شده نخستین بار توسط تلسکوپ اطلس در هاوایی انجام شده است. سرعت این سیارک در زمان نابودی ۵۰۰ هزار کیلومتر در ساعت بوده است. بررسی های دقیق نشان می‌دهد در صورت عدم وجود جو پایدار به دور کره زمین برخورد سیارک یادشده با کره زمین قطعی بوده است.

ماهواره جوئس-۱۶ (GOES مخفف Geostationary Operational Environmental Satellite) با حدود ۵۰۰۰ کیلوگرم وزن دارای باس ماهواره‌ای از نوع A2100A بوده و در نوامبر ۲۰۱۶ به فضا پرتاب شده است. این ماهواره به گونه‌ای طراحی شده است که قادر است با سرعت پنج برابر ماهواره‌های جوئس قدیمی و با کیفیت چهار برابر بالاتر تصاویر را ثبت کند. این ماهواره هر ۱۵ دقیقه یک تصویر از کل سیاره و هر پنج دقیقه یک تصویر از قاره آمریکا می‌گیرد و تمام این تصاویر را از مدار زمین‌ثابت خود و در فاصله ۳۶ هزار کیلومتری از زمین به ثبت می‌رساند.

منبع خبرگزاری فارس
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13384
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها