جدیدترین مأموریت‌های نجومی غول‌های فضایی جهان برای کشف اسرار خورشید

0 947

حیات در منظومه شمسی وابسته به خورشید و درخشش آن است، از این رو دانشمندان کاوشگرهای جدیدی برای شناسایی اسرار پنهان این ستاره به فضا پرتاب خواهند کرد.

کاوشگر خورشیدی پارکر (Parker Solar Probe) در مسیر خود به ستاره خورشید نزدیک می‌شود و تاکنون دوبار مدار گردشی به دور خورشید را پیموده است. در جدیدترین پروژه، ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) در نظر دارند کاوشگر‌هایی جدید با هدف‌های علمی تحقیقاتی جدید به سوی خورشید درسال‌های نه چندان دور ارسال کنند.

کاوشگر‌های جدید ناسا پانچ (PUNCH) و تریسرس (TRACERS) نام دارند که برای مطالعه درباره خورشید و ارتباط آن با زمین روانه فضا خواهند شد.
کاوشگر پانچ ناسا برای مطالعه درباره فضای بیرونی خورشید ساخته شده است و می‌تواند جریان باد خورشید را اندازه‌گیری کند. این فضاپیما می‌تواند سونامی‌های خورشید را شناسایی کند که عاملی برای آسیب رساندن به ارتباط‌های ماهواره‌ای جی‌پی‌اس، شبکه‌های برق و مخابرات کره زمین و تأسیسات مربوط به آن‌ها و همچنین حرکت هواپیماها می‌شود.

باد خورشیدی یک پلاسما است که در امتداد خطوط میدان مغناطیسی خورشید پرواز می‌کند. میدان مغناطیسی زمین به طور کلی سبب محافظت از حیات زمین در برابر این جریان‌ها می‌شود.

شناسایی شفق قطبی توسط ماهواره‌های کاوشگر خورشیدی پانچ

 کاوشگر خورشیدی پانچ دارای چهار ماهواره با ابعاد کوچک در ابعاد یک چمدان است که در مدار کره زمین پرواز خواهند کرد. این ماهواره‌ها می‌توانند اثرگذاری خورشید بر زمین، بروز پدیده‌هایی چون شفق قطبی و اثرگذاری باد‌های خورشیدی بر زمین را شناسایی کنند.
 
کاوشگر پانچ یک ابزار کمکی برای کاوشگر خورشیدی پارکر است که درسال ۲۰۱۸ برای مطالعه خورشید از نزدیک‌ترین فاصله ممکن به فضا پرتاب شد. پارکر دومین چرخش وضعی خود به دور ستاره خورشید را در ۴ آپریل سال میلادی جاری کامل کرد و هنوز در ادامه مسیر برای بیشتر نزدیک شدن به خورشید است.

بنا به گفته کارشناسان کاوشگر پانچ در سال ۲۰۲۲ به فضا پرتاب خواهد شد و به مدت ۴ سال با کاوشگر پارکر همپوشانی کاری خواهد داشت.

تریسرس نیز با هدف‌های متفاوتی نسبت به پانچ به فضا فرستاده می‌شود. این ماهواره به بررسی ارتباط بین زمین و خورشید از ناحیه‌ای نزدیک به زمین می‌پردازد؛ درحالی که پانچ به مطالعه ناحیه نزدیک به خورشید و بررسی بادهای خورشیدی می پردازد، تریسرس همچنین به مطالعه میدان مغناطیسی خورشید و اثرگذاری آن برزمین خواهد پرداخت.

به گفته دانشمندان ساخت کاوشگر و ماهواره برای دو ماموریت پانچ و تریسرس به بودجه‌ای بیش از ۱۶۵ و ۱۱۵ میلیون نیاز خواهد داشت و هر دو در یک ماموریت پرتابی درسال ۲۰۲۲ به فضا پرتاب خواهند شد.

همچنین درسال ۲۰۲۲ ماهواره‌های کوچکی (با وزن کمتر از ۱۸۰ کیلوگرم) در برنامه سیمپلکس (SIMPLEX) ناسا به فضا پرتاب می‌شوند. این ماهواره‌ها برای شناسایی سیارک‌های دوتایی و دیگر سیارک‌ها، شناسایی آب درسطح کره ماه و ماموریت سیاره مریخ مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

آژانس فضایی اتحادیه اروپا نیز طرحی برای ساخت سه ماهواره جست و جوگر به نام پروژه کامت اینترسپتر (The Comet Interceptor) در نظر دارد. این سه ماهواره درسال ۲۰۲۸ به فضا پرتاب خواهند شد و قرار است به فاصله یک و نیم میلیون کیلومتری از زمین در نقطه مقابل خورشید قرار بگیرند.

ازجمله سیارک‌هایی که در پروژه کامت اینترسپتر مطالعه خواهند شد سیارک استوانه‌ای امواموا (Oumuamua)٬ سیارک ابر اورت (Oort Cloud) و سیارک پر رمز و راز ۶۷پی/چوریوموف-گراسیمنکو (67P/Churyumov–Gerasimenko) را می‌توان نام برد.

منبع باشگاه خبرنگاران جوان
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13357
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها