غرش آتشفشان رایکوک روسیه از منظر فضا

فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی با انتشار عکسی خبر داده‌اند آتشفشان رایکوک (Raikoke) روسیه پس از ۹۵ سال، روز ۲۲ ژوئن مجدداً فعال شده است. این آتشفشان در جزیره کوریل (Kuril Islands) قرار دارد. آخرین بار آتشفشان رایکوک در سال ۱۹۲۴ فعال شد و اکنون نیز پس از ۹۵ سال دوباره فعال شده است که در تصویر ثبت شده توسط فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌توانید فعال شدن آن را مشاهده کنید.

ریچارد آر. آرنولد (Richard R. Arnold)، فضانورد ناسا تصویر تهیه شده از آتش فشان رایکوک را در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک گذاشته است.

آتشفشان رایکوک روز ۲۲ ژوئن جان دوباره‌ای گرفت و توده‌ی از خاکستر و گاز را به بیرون فرستاد. فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی نیز با فوران آتشفشان، فرصت را غنیمت شمردند و یک تصویر هیجان انگیز از آن ثبت کردند. قسمت بالای توده به نام  منطقه چتر (umbrella region) شناخته می‌شود. رصدخانه زمین ناسا (NASA Earth Observatory) گفت: «این ناحیه‌ای است که در آن چگالی توده‌ها و هوای اطراف آن برابر شده و ناگهان فوران متوقف می‌شود. حلقه‌های ابر مانندی که در پایین منطقه چتر قرار دارند نیز بخار آب هستند.»

ماهواره دیده‌بان کوپرنیک (Copernicus Sentinel) متعلق به آژانس فضایی اروپا (European Space Agency) نیز تصویر زیر را ثبت کرده است.

آژانس فضایی اروپا گفت: «کارشناسان هواشناسی هشدار داده‌اند که هواپیماهایی که بر فراز این ناحیه پرواز می‌کنند باید مراقب هر خاکستر آتشفشانی که پس از فوران بیرون رانده شده، باشند.»

برنامه کوپرنیک (Copernicus Programme) بزرگ‌ترین برنامه منفرد دیدبانی زمین در دنیاست که توسط کمیسیون اروپا (European Commission) و با همکاری آژانس فضایی اروپا انجام می‌شود. هدف این پروژه دست‌یابی به داده‌های بزرگ جهانی، پیوسته و با کیفیت بالا از رصد زمین است. تهیه اطلاعات دقیق و در دسترس، بهبود مدیریت محیط، درک تأثیرات تغییر اقلیم از دیگر اهداف این پروژه به‌شمار می‌رود.