ردیابی ماهواره‌ای ماهیگیری غیرمجاز

0 844

پیشرفت فناوری‌های فضایی کار را برای افرادی که به هرگونه فعالیت غیرقانونی مشغول هستند سخت کرده است. اکنون لیسی مالارکی (Lacey Malarky) مدیر بخش نظارت بر ماهیگیری غیرقانونی شرکت اوشنا (Oceana) می‌تواند به کمک ماهواره‌ها از دفتر خود در مرکز شهر واشنگتن، فعالیت‌های ماهیگیری را در سرتاسر جهان زیر نظر بگیرد. مالارکی از وبسایتی با عنوان نظارت جهانی ماهیگیری (Global Fishing Watch) استفاده می‌کند که توسط شرکت اوشنا و با همکاری گوگل (Google) و سازمانی غیرانتفاعی با نام اسکای‌تروث (SkyTruth)، سه سال پیش برای نظارت بر 70000 کشتی ماهیگیری‌ای که از سال 2012 تاکنون فعالیت کرده‌اند راه‌اندازی شد.

این وبسایت سیگنال‌های جی پی اس GPS) ارسال‌شده توسط کشتی‌ها را تحلیل نموده و آن‌ها را بر روی یک نقشه رسم می‌کند تا افرادی همچون مالارکی بدانند که کشتی‌ها به مناطق محافظت‌شده رفته‌اند یا در مناطق قانونی ماهیگیری می‌کنند. وبسایت گلوبال فیشینگ واچ همچنین می‌تواند به کمک هوش مصنوعی مشخص کند که هر کشتی از چه روشی برای ماهیگیری استفاده می‌کند. برای مثال آیا از تور استفاده می‌کند؟ یا از قلاب ماهیگیری و طعمه برای به دام انداختن ماهی‌ها کمک می‌گیرد؟ هر روش سرعت و مسیر خاص خود را دارد و گونه‌های مشخصی را هدف قرار می‌دهد. بث لاول (Beth Lowell) از مقامات شرکت اوشنا می‌گوید: «اگر بخواهید تنها مسیر حرکت کشتی‌ها را ردیابی کنید، بر روی نقشه تنها تصویری شبیه به یک ظرف ماکارونی را مشاهده خواهید کرد!» وی مزیت مهم وبسایت گلوبال فیشینگ واچ را بهره‌گیری از یادگیری ماشینی و دشوار کردن وضعیت برای ماهیگیران غیرقانونی عنوان می‌کند.

با این حال هنوز روش‌هایی برای پنهان نگه داشتن فعالیت کشتی‌ها وجود دارد. دستگاهی به نام سامانه شناسایی خودکار (Automatic Identification System) در کشتی‌ها به کار رفته است که وظیفه مدیریت سیگنال‌های جی پی اس را بر عهده دارد. اما استفاده از این دستگاه‌ها در تمام کشتی‌های ماهیگیری جهان اجباری نیست. برخی کشورها سامانه‌هایی را به صورت ملی اجباری کرده‌اند اما فعلا فقط اندونزی و پرو (و به زودی شیلی) داده‌های ناوبری کشتی‌های خود را در اختیار سایت گلوبال فیشینگ واچ قرار می‌دهند.

به عنوان نمونه‌هایی از عملکردی این وبسایت، کشتی‌هایی از کشورهای تایوان و کره جنوبی مشخص شده‌اند که یکی از آن‌ها بدون مجوز در آب‌های کشور آرژانتین ماهیگیری کرده و دیگری طی یک بازه 5 ساله 77 بار ترانسپاندرهای خود را خاموش کرده است. بنابراین پیشرفت فعالیت وبسایت‌هایی از این دست می‌تواند باعث کاهش جرایم دریایی بشود.

منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13335
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها