معرفی ستارگان ادبیات علمی‌تخیلی: هوگو گرنسبک(Hugo Gernsback)

0 505

هوگو گرنسبک(۱۸۸۴-۱۹۶۷) مخترع، نویسنده، ویراستار مجله و ناشر آمریکایی بود که بیش از هرچیزی به خاطر انتشار اولین مجله علمی‌تخیلی شناخته می‌شود. مشارکت او به این ژانر به عنوان یک متولی آنقدر قابل توجه بود که او را همراه با اچ جی ولز(H. G. Wells) و ژول ورن(Jules Verne) از تاثیرگذارترین افراد در این ژانر برمی‌شمرند.  تلاش او در جهت ترویج این ژانر منجر به گسترش زیرشاخه‌های مختلف علمی‌تخیلی از جمله اپرای فضایی شد. به افتخار او جایزه سالانه ای به نام هوگو هر سال به بهترین‌های این ژانر اهدا می‌شود.
گرنسبک در سال ۱۹۲۶ با تاسیس مجله داستان‌های شگفت انگیز(Amazing Stories)، فضایی تازه را برای رشد ژانر علمی‌تخیلی بنا نهاد. شماره آوریل که اولین شماره از این مجله بود از یک صفحه سر مقاله و شش داستان کوتاه تشکیل شده بود(که در این میان داستان‌های علمی‌تخیلی پو، ورن و ولز دیده می‌شود). او در این باره گفته که بعد از مطالعه برگردان آثار پرسیوال لوول(Percival Lowell)، ستاره شناس مشهور در کودکی به این حوزه علاقه مند شده است. از دیدگاه گرنسبک یک داستان علمی‌تخیلی خوب، اثری بود که متشکل از ۷۵ درصد ادبیات و ۲۵ درصد علم باشد.
او همچنین نقش مهمی را در شکل‌گیری شور و شوق میان هواداران، با سازماندهی انجمن علمی‌تخیلی ایفا کرد. پس از آن بود که جنبش و پویایی میان نیروهای اجتماعی این ژانر آغاز شد و جریان اصلی ادبیات به ناچار این ژانر را به رسمیت شناخت.گرنسبک همچنین واژه ساینس فیکشن(علمی‌تخیلی) را ابداع کرد هر چند خود اصطلاح ساینتیفیکیشن(scientifiction) را ترجیح می‌داد.
او در سال ۱۹۲۹، پس از دعوی ورشکستگی، مالکیت اولین مجلات خود را از دست داد. پس از دست دادن مجله داستان‌های شگفت انگیز، گرنسبک مجله داستان‌های عجیب علمی(Science Wonder Stories) و داستان‌های عجیب هوایی(Air Wonder Stories) را تاسیس کرد. یک سال بعد به دلیل مشکلات مالی دوران رکود اقتصادی، این دو مجله در یک مجله با عنوان داستان‌های عجیب (Wonder Stories) ادغام شدند که گرنسبک تا سال ۱۹۳۶ منتشرش کرد(و در آن سال به انتشارات تریلر فروخته شد) و پس از آن با عنوان داستان‌های عجیب تریلر عرضه شد. گرنسبک در سال ۱۹۵۲-۱۹۵۳با مجله افزون بر علمی‌تخیلی(Science-Fiction Plus) بازگشت.
برخی به دلیل فعالیت‌های تجاری تیره و تار، و پرداخت دستمزد بسیار پایین به نویسندگان انتقاداتی را به گرنسبک وارد می‌کنند. حتی برایان دابلیو آلدیس(Brian Wilson Aldiss) در مورد سهم وی در ادبیات علمی‌تخیلی دیدگاه مخالفی دارد و معتقد است خود گرنسبک به کلی فاقد هیچ گونه درک ادبی بود و بدعت‌هایی را در حوزه انتشار آثار علمی‌تخیلی کلید زد. با این حال قاطبه اهالی این ژانر معتقدند که او با هر نیتی، نقشی بی‌بدیل در جهت ترویج ژانر علمی‌تخیلی ایفا کرد.


با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13326
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها