معرفی نویسندگان ادبیات علمی تخیلی: اچ جی ولز، خالق جنگ دنیاها

0 1,143

هِربرت جورج وِلز (H. G. Wells) (۱۸۶۶ –۱۹۴۶) ژورنالیست و متفکر سوسیالیست انگلیسی و نویسنده رمان‌های علمی تخیلی است. از مشهورترین آثار علمی تخیلی او می‌توان به «ماشین زمان» و «انسان شبیه خدایان» و «جنگ دنیاها» و … اشاره کرد. ولز آثار خود را «داستان‌های علمی» می‌نامید. گرچه نامگذاری او در نهایت مورد پذیرش عمومی قرار نگرفت اما به نظر می‌رسد وی سعی داشت این شاخه از آثار را از سایر ژانرهای ادبی جدا کند.
حادثه‌ای در دوران نوجوانی موجب شکستگی پا و خانه نشینی وی شد. از همین زمان بود که او برای گذراندن وقتش به کتاب خواندن روی آورد و همین موضوع باعث علاقه‌مندی وی به کتاب و نویسندگی شد. ولز تأثیرگذاری بنیادین بر پیشرفت ژانر علمی تخیلی داشته است. بسیاری از پژوهشگران، ولز را در کنار ژول ورن(Jules Verne) به عنوان پدران ادبیات علمی تخیلی می‌پندارند. تفاوت اصلی میان آثار ولز و ورن این است که ورن از عناصر علمی برای ارائه داستان‌های ماجراجویانه استفاده می‌کرده اما ولز از داستان‌هایش در حقیقت برای ارائه پیام انتقادی در مورد وضعیت جامعه بهره می‌برده است. این اختلاف دیدگاه در بکارگیری عناصر علمی در داستان‌ها هنوز هم موجود است و بسیاری از منتقدان روش ژول ورن که از هنر و علم برای خلق سرگرمی استفاده می‌کرده را نکوهش می‌کنند. در مقابل دسته دیگری از منتقدان هستند که با ورن همراهند و افرادی همچون ولز را برای به خدمت گرفتن هنر در عرصه انتقال پیام‌ مواخذه می‌کنند.

از جمله آثار مشهوری وی،جنگ دنیاها نام دارد که در سال ۱۸۹۸ میلادی، به رشته تحریر درآمده است. این رمان شرح تجربیات یک راوی گمنام است که در حومه شهر لندن شاهد هجوم موجودات بیگانه‌ای از مریخ می‌شود. جنگ دنیاها، یکی از نخستین رمان‌هایی است که ستیز بین نژاد بشر و موجودات ماورایی را به تصویر می‌کشد. با الهام از این رمان، کتب مصور، مجموعه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی نیز ساخته شده است.
سوسیالیسم در بسیاری از آثار ولز، مخصوصا آثار جامعه شناسانه‌اش آشکار است و او در این قبیل کتب به اختلاف طبقاتی در نظام بورژوازی می‌پردازد، هر چند این آثار امروزه به دست فراموشی سپرده شده‌اند. همچنین آثار غیر علمی‌تخیلی نیز از او موجود است که در آن راجع به آینده و مسیری که بشریت می‌پیماید گمانه زنی می‌کند. اگرچه بسیاری از پیش بینی‌های او صحیح از آب درنیامده اما در زمان خود نقشی هشدارآمیز ایفا کرده اند. ولز روی هم رفته در حدود ۱۸۰ رمان، داستان کوتاه، کتاب‌های علمی، سیاسی و جامعه شناسی و مجموعه مقاله در حوزه ادبیات، سیاست و غیره به رشته تحریر در آورده است. با این حال آثار علمی تخیلی اوست که امروزه  هنوز منتشر می‌شوند.
بسیاری مشهورترین اثر ولز را کتاب “ماشین زمان” می‌دانند که در مورد فردی است که به آینده سفر کرده و درباره فضای آینده و طبقات انسانی در آن عصر توضیح می‌دهد. موضوعات انسان و طبیعت از شاخص‌ترین عناصر در داستان‌های ولز هستند.  همچنین از دیدگاه ولز تحقیقات علمی همیشه در خدمت تعالی بشر نیستند و گاها ممکن است برای انحطاط بشر مقدمه چینی کنند!

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13324
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها