معرفی آثار سینمایی فضایی علمی تخیلی: میان‌ستاره‌ای ۲۰۱۴

0 853

میان‌ستاره‌ای (Interstellar) فیلمی در ژانر علمی تخیلی به کارگردانی کریستوفر نولان است که بازیگرانی همچون متیو مک‌کانهی(Matthew McConaughey)، آنه هتوی(Anne Hathaway)، جسیکا چستین(Jessica Chastain) و مایکل کین(Michael Caine) در آن بازی می‌کنند. دکتر میچیو کاکو، بنیانگذاران نظریه ریسمان فیلم را به خاطر دقت علمی بالایش ستایش کرده و گفته که میان ستاره‌ای استانداردی طلایی برای فیلم‌های علمی تخیلی آینده تعیین کرده‌ است. تیموتی ریس، مهندس نرم‌افزار سابق ناسا نیز بیان کرده که این فیلم سیاه‌چاله‌ها و کرم‌چاله‌ها را فوق‌العاده به تصویر کشیده‌ است.

کیپ تورن، فیزیکدان نظری، مشاور علمی فیلم اینتراستلار بود تا تصاویر کرم‌چاله و نسبیت تا بیشترین حد ممکن دقیق باشد. او گفت: «دربارهٔ تصاویر کرم‌چاله و سیاه‌چاله بحث کردیم و سپس من روی معادلاتی کار کردم که به ما اجازه می‌داد مسیر پرتوهای نور در نزدیکی کرم‌چاله یا سیاه‌چاله را پیش‌بینی کنیم. پس آنچه می‌بینید بر پایه معادلات نسبیت عام اینشتین است.»

نولان ابتدا نگران بود که تصاویر دقیق درست شدهٔ سیاه‌چاله برای مخاطبان از لحاظ بصری قابل درک نباشد و تیم جلوه‌های ویژه مجبور بشوند تغییراتی رو آن اعمال کنند. اما با پایان کار و دیدن اثر نهایی، او تصاویر را بدون حرکت زیاد دوربین قابل درک دید. دراین مورد گفت: «چیزی که فهمیدیم این بود که اگر نقطهٔ دید و موقعیت دوربین را خیلی تغییر ندهیم، می‌توانیم به چیز قابل درکی برسیم.»

نولان ابتدا نگران بود که تصاویر دقیق درست شده سیاه‌چاله برای مخاطبان از لحاظ بصری قابل درک نباشد و تیم جلوه‌های ویژه مجبور بشوند تغییراتی رو آن اعمال کنند. اما با پایان کار و دیدن اثر نهایی، او تصاویر را بدون حرکت زیاد دوربین قابل درک دید. دراین مورد گفت: «چیزی که فهمیدیم این بود که اگر نقطه دید و موقعیت دوربین را خیلی تغییر ندهیم، می‌توانیم به چیز قابل درکی برسیم.»
«میان‌ستاره‌ای» در گیشه موفق بود و نظرات مثبت منتقدان را در پی داشت، مخصوصا موسیقی متن، جلوه‌های ویژه و بازی متیو مک‌کانهی، ان هتوی و مکنزی فوی مورد تحسین قرار گرفت. در رویداد آکادمی اسکار آن سال، فیلم میان‌ستاره‌ای نامزد دریافت ۵ جایزه بهترین جلوه‌های ویژه، بهترین طراحی صحنه، بهترین میکس صدا، بهترین تدوین صدا و بهترین موسیقی فیلم شد و در این بین توانست جایزه بهترین جلوه‌های ویژه را دریافت کند. «میان ستاره‌ای» همچنین برنده چند جایزه دیگر برای جلوه‌های ویژه، فیلمبرداری و موسیقی فیلم شده ‌است.
ایده‌ی ساخت فیلم توسط لیندا ابست و فیزیکدان نظری کیپ تورن که در سال ۱۹۹۷ برای ساخت فیلم “تماس” همکاری کرده بودند، مطرح شد. مجله هالیوود ریپورتر اعلام کرد که دستمزد نولان ۲۰ میلیون دلار و ۲۰٪ از سود فروش فیلم خواهد بود. نولان برای تحقیق و پژوهش در مورد فیلم، به ناسا رفت و همچنین به صورت خصوصی از برنامه اسپیس‌اکس(SpaceX) دیدن کرد.
جاناتان نولان(برادر کریستوفر نولان) به مدت چهار سال روی فیلمنامه کار کرد و برای یادگیری علوم، درس نظریه نسبیت را در دانشگاه مؤسسه فناوری کالیفرنیا برای نوشتن فیلمنامه خواند.
میان‌ستاره‌ای غالبا نظرات مثبتی را از منتقدان دریافت کرده است. راتن تومیتوز با بررسی نظرات ۲۹۴ منتقد، اعلام کرده که ۷۱٪ آن‌ها نظر مثبت راجع به فیلم داشته‌اند. این فیلم در سایت بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها نیز نمره‌ی ۸.۶ از ۱۰ را دریافت کرده است.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13299
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها