روسکاسموس تلسکوپ فضایی روسی-آلمانی را به فضا پرتاب کرد

سازمان فضایی روسیه (roscosmos) یک رصدخانه بین المللی را از پایگاه فضایی بایکانور در قزاقستان به فضا پرتاب کرد. این پرتاب روز شنبه ۱۳ جولای (۲۲ تیر) ساعت ۱۷:۳۱ به وقت محلی (۱۷:۰۱ به وقت تهران ) از پایگاه فضایی پلتسک (Plesetsk) در روسیه به وسیله ماهواره‌بر پروتون-ام (Proton-M) انجام شد.
این رصدخانه فضایی که Spectr-RG نام دارد٬ پروژه‌ای مشترک بین آکادمی تحقیقات فضایی روسیه ( Russian Space Research Institute) و مرکز فضایی آلمان ( German Aerospace Center) است که البته شرکای دیگری از جمله آژانس فضایی اروپا (ESA) و ناسا (NASA) در طراحی، ساخت و استفاده از یافته‌های آن سهیم هستند. رصدخانه توسط یک شرکت هوافضای مستقر در روسیه به نام لاواچکین و به سفارش دو شریک روس و آلمانی ساخته شد.

این رصد خانه به منظور مطالعه میدان مغناطیسی بین سیاره‌ها٬ کهکشان‌ها و سیاه‌چاله‌ها ساخته‌شده است. Spectr-RG مجهز به پنج تلسکوپ است که قادرند تصاویر را در تمام طیف‌های نوری از محدوده ماورا بنفش تا اشعه ایکس ضبط کنند. مهم‌ترین تلسکوپ‌های رصدخانه RTX-XC (ساخت روسیه) و اروسیتا (EROSITA) (ساخت آلمان) هستند.  وزن رصدخانه با وجود این دو تلسکوپ و دیگر تجهیزات به ۲۶۴۷ کیلوگرم می‌رسد. طول عمر این رصدخانه ۷.۵ سال است که سه ماه از آن را در راه رسیدن به مقصد خود یعنی مدار ال-۲ است. مدار ال-۲ شامل مجموعه نقاطی است در امتداد خط واصل زمین و خورشید در فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری زمین به طوری که خورشید همواره در پشت زمین نسبت به ال-۲ قرار دارد.

پس از اینکه رصدخانه به مقصد رسید چهار سال را به مطالعه تمام قسمت‌هایی از آسمان که در دیدش قرار دارد خواهد پرداخت و با اتمام دوره اول سه سال باقی‌مانده را به  صورت تخصصی به مطالعه جذاب‌ترین قسمت‌هایی از فضا خواهد پرداخت که در دوره اول رصد کرده بود.

در ابتدا قرار بود این رصدخانه در سال ۲۰۱۳ پرتاب شود اما پروسه ساخت و آزمایشات باعث شد که پرتاب تا ۲۰۱۷ به تاخیر بیفتد، اما در سال ۲۰۱۷ به دلیل تحریم‌های اعمال شده توسط غرب به روسیه مشکلاتی برای تهیه برخی تجهیزات رادیویی که در برقراری ارتباط با زمین نقشی مهم داشتند به وجود آمد و جایگزینی این تجهیزات با نمونه‌های روسی تا سال ۲۰۱۹ به طول انجامید.

منبع spacelaunchschedule.com