بالگرد مریخی در سال ۲۰۲۱ به سیاره سرخ می‌رود

سازمان فضایی آمریکا قصد دارد همراه مریخ‌نورد مارس ۲۰۲۰ (Mars 2020) یک بالگرد را به مریخ ارسال کند. این بالگرد در سال ۲۰۲۱ میلادی به مریخ ارسال می‌شود.

بالگرد مذکور در این اواخر چند آزمایش کلیدی را با موفقیت پشت سر گذاشته و ناسا هم اکنون مشغول تغییرات و بررسی‌های نهایی آن قبل از ارسال به مریخ است.

در ماه می پنل‌های خورشیدی روی این بالگرد نصب و آزمایش‌هایی روی پروانه‌های آن انجام شد. این بالگرد کوچک و خودران نخستین ابزاری است که برای نشان دادن قابلیت پرواز اشیای سنگین‌تر از هوا در یک سیاره آزمایش می‌شود.

می می آنگ (MiMi Aung) مدیر پروژه بالگرد مریخی در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (NASA’s Jet Propulsion Laboratory)‌ در این باره می‌گوید: «تا به حال هیچکس یک بالگرد مریخی نساخته است. نمونه‌ای که در پرواز آزمایشی استفاده شد در حقیقت بالگردی است که به مریخ ارسال می‌شود. این بالگرد چند آزمایش مهم را با موفقیت پشت سر گذاشته است.»

بالگرد مذکور در ژانویه ۲۰۱۹ میلادی در محیط شبیه‌سازی شده مریخ٬ آزمایش و پس از آن به مقر مریخ متعلق به شرکت لاکهید مارتین (Lockheed Martin) ارسال شد تا سیستم مارس هلیکوپتر دلیوری (Mars Helicopter Delivery) را آزمایش کند. این سیستم٬ بالگرد ۱.۸ کیلوگرمی را طی پرتاب و سفر فضایی در داخل مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ کنترل می‌کند.

البته این بالگرد هیچ ابزار علمی را با خود حمل نمی‌کند. هدف از ارسال آن به مریخ تایید قابلیت پرواز ابزار فضایی در اتمسفر رقیق مریخ (تراکم اتمسفر مریخ یک درصد زمین است) و همچنین امکان کنترل آن از روی زمین است. همچنین در این بالگرد دوربینی نصب شده که می‌تواند تصاویر رنگی با وضوح بالا از سطح سیاره سرخ ثبت نماید.