کارایی بهتر ایستگاه‌های ماهواره‌ای با آنتن‌های فیبر کربن

0 682

چالش‌های فنی در ایستگاه‌های رادیویی ماهواره‌ای زمینی با افزایش فرکانس کاری بیش‌تر شده است. بخش مهندسی سامانه‌های گروه کالیان (Calian Group) در کانادا نسل جدیدی از آنتن‌های رادیویی ماهواره‌ای دهانه متوسط و بزرگ ساخته‌شده از کامپوزیت‌های فیبر کربن ارائه کرده است. این آنتن‌های سبک که برای کاربرد در ایستگاه‌های زمینی طراحی شده است کارایی بهتری در مقابل تغییر شکل نسبت به آنتن‌های فلزی از جنس استیل یا آلومینیوم دارد.

در فرکانس‌های بالا مانند باند کیو (Q band) و باند وی (V band) ایجاد تغییرات کوچک در شکل سطح آنتن باعث کاهش کیفیت سیگنال‌ها می‌شود. این تغییر شکل‌ها در اثر عوامل محیطی مانند باران و باد و گرم شدن غیریکنواخت سطح آنتن ایجاد می‌شوند. آنتن‌هایی که گروه کالیان با کامپوزیت‌های فیبر کربن ساخته است در اثر عوامل محیطی در مقایسه با آنتن‌های فلزی کم‌تر دچار تغییر شکل می‌شوند و استفاده از آن‌ها باعث کاهش اعوجاج‌های ناشی از تغییر شکل ساختاری آنتن می‌شود. این آنتن‌ها اعوجاج ناشی از حرارت، باد و وزن آنتن را کمینه می‌کنند و کارایی بهتری در همه فرکانس‌ها ازجمله باندهای کیو و وی دارند. گروه کالیان این آنتن‌ها را برای پاسخ دادن به نیازهای ایستگاه‌های زمینی مخابرات رادیویی ماهواره‌ای پیشرفته طراحی کرده است. علاوه بر مزیت کاهش اعوجاج سیگنال این آنتن‌ها سبک‌تر نیز هستند. به دلیل سبکی نصب این آنتن‌ها سریع‌تر انجام می‌شود و آسان‌تر و ارزان‌تر نیز حمل‌ونقل می‌شوند. در حال حاضر نمونه‌هایی ۱۰ متری و ۶ متری از این آنتن‌های کامپوزیت فیبر کربن ساخته‌شده است. قرار است در آینده این نوع آنتن‌ها در ابعاد متنوع‌تری ارائه شوند.

 

ساخت این آنتن‌ها با حمایت سازمان فضایی کانادا (Canadian Space Agency)، سازمان فضایی اروپا (European Space Agency)، رصدخانه اخترفیزیک رادیویی دومینیون (Dominion Radio Astrophysical Observatory) و انجمن تحقیقات ملی برنامه مساعدت پژوهش‌های صنعتی کانادا (National Research Council of Canada’s Industrial Research Assistance Program) انجام شده است. به گفته گروه کالیان ساخت این آنتن‌ها نتیجه سال‌ها تحقیق و توسعه در زمینه مواد کامپوزیتی و طراحی آنتن است. این گروه سه دهه در ساخت ایستگاه‌های زمینی فعال بوده است. 

منبع compositesworld
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13095
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها