سازمان فضایی اروپا فضاپیمای خودران می‌سازد

مهندسین ماموریت دفاع سیاره‌ای سازمان فضایی اروپا (ESA) با نام هرا (Hera) در حال توسعه یک فناوری پیشرفته برای قادر ساختن فضاپیما به هدایت خود در فضا هستند؛ چیزی مشابه اتومبیل‌های خودران.

پائولو مارتینو (Paolo Martino) مهندس ارشد سامانه در ماموریت هرا می‌گوید: «اگر رواج اتومبیل‌های خودران را آینده زمین در نظر بگیریم، ماموریت هرا پیشروی بحث خودران بودن در ماموریت‌های عمق فضا می‌باشد.» وی افزود با اینکه ماموریت به نحوی طراحی شده است که کاملا به صورت دستی از ایستگاه زمینی قابل کنترل باشد، فناوری حرکت خودکار پس از اتمام ماموریت اصلی آزمایش خواهد شد. فضاپیمای هرا قرار است از قمر کوچک ۱۶۰ متری سیارک دیدیموس (Didymos) با قطر ۷۸۰ متر نقشه‌برداری کند.

ژسوس گیل فرناندز (Jesus Gil Fernandez) مهندس هدایت، ناوبری و کنترل سازمان فضایی اروپا در مورد فضاپیمای هرا می‌گوید: «این سازه فضایی همانند یک وسیله نقلیه خودران عمل کرده و با ترکیب کردن داده‌های بدست‌آمده از حسگرهای مختلف، یک مدل منسجم از فضای پیرامون خود تولید می‌کند.» مهم‌ترین منبع داده هرا، دوربین تصویربرداری آن می‌باشد که به همراه ورودی‌هایی از یک ردیاب ستاره‌ای، ارتفاع‌سنج لیزری، دوربین حرارتی فروسرخ و حسگرهای اینرسی داده‌های مورد نیاز خود را تامین می‌نماید. خودمختاری ناشی از به‌کارگیری مجموعه مذکور باعث می‌شود که کاوشگر هرا بتواند به صورت ایمن به فاصله ۲۰۰متری سطح سیارک کوچکتر با نام دیدیمون (Didymoon) نزدیک شده و مشاهدات علمی دقیقی با دقت ۲سانتیمتر در هر پیکسل انجام می‌دهد. تمرکز این مشاهدات بر مطالعه تاثیر انحراف این سیارک توسط فضاپیمای دارت (DART) متعلق به آمریکا برای جلوگیری از برخورد آن با زمین می‌باشد. برای بیشینه کردن ضریب اطمینان ناوبری، کامپیوتر اصلی هرا به یک واحد پردازش تصویر اختصاصی مجهز شده است؛ چیزی شبیه به کارت گرافیک‌های جداگانه‌ای که در کامپیوترها قرار می‌گیرند.

این فضاپیما قرار است در سال ۲۰۲۳ به فضا فرستاده شود و سه سال بعد به سیارک دیدیموس برسد و ماموریت خود را آغاز کند. کاوشگر هرا حاصل همکاری چندین گروه از سرتاسر اروپا خواهد بود. شرکت‌هایی از اسپانیا، سوئد، لهستان و رومانی در این پروژه مشارکت دارند. در صورت موفقیت فناوری ناوبری خودکار این پروژه، این فناوری در آینده در بسیاری از ماموریت‌های سازمان فضایی اروپا از جمله ماموریت تعمیرکار رباتیک ماهواره، پاکسازی زباله‌های فضایی و بازگرداندن نمونه از مریخ استفاده خواهد شد.

منبع spacenewsfeed