آیا ایستگاه فضایی بین‌المللی به سرنوشت شاتل فضایی دچار می شود؟

0 351

مالک محمدی: جیم بریدنستین (Jim Bridenstine)، مدیر  ناسا، یک کنفرانس خبری اعلام کرد که ناسا به دنبال طرح جایگزین ایستگاه فضایی بین‌المللی است و بدون در نظر گرفتن یک جایگزین به فعالیت در این ایستگاه ادامه می‌دهد.
ترامپ (Donald Trump) بودجه‌ای ۱۹٫۹ میلیارد دلاری به ناسا اختصاص داده که نسبت به سال گذشته ۳۷۰ میلیون دلار افزایش دارد اما پیشنهاد داده که فعالیت در ایستگاه فضایی بین‌المللی تا سال ۲۰۲۵ قطع شود در عوض ناسا افزایش سرمایه‌گذاری را برای مأموریت‌ها و فناوری‌هایی بکار بگیرد که فضانوردان آمریکایی را تا سال ۲۰۲۰ به ماه بازگردانند.
شواهد و قراین نشان می‌دهد که ترامپ و مشاوران فضایی‌اش مایلند تا سال ۲۰۲۵، اداره کامل یا بخشی از ایستگاه فضایی بین‌المللی را به شرکت‌های خصوصی واگذار کند. البته برخی کارشناسان ناسا با این طرح مخالف هستند و می‌گویند هیچ یک از شرکت‌های بخش خصوصی علاقه و طرحی برای گرفتن فضا در این  ایستگاه ندارند و هنوز برنامه‌ای برای کار تجاری ایستگاه فضایی وجود ندارد. اما بریدنستین معتقد است این نظر درست نیست و شرکت‌هایی وجود دارند که علاقه شدیدی برای همکاری در ایستگاه فضایی بین‌المللی دارند و حتی علاقه‌مندند مدیریت ایستگاه فضایی بین‌المللی را بر عهده بگیرند.
بریدنستین می‌گوید از سال‌ها قبل چندین شرکت علاقه‌مندی خود را برای فعالیت در ایستگاه فضایی اعلام کرده و شرکت‌های مختلفی در این مورد با او مذاکره داشته‌اند. او بدون اشاره‌ای به نام شرکت‌ها گفت آنها مایلند اداره بخش‌هایی از ایستگاه فضایی را در دست داشته باشند.
سوابق امر نشان می‌دهد که نظر بریدنستین درست است. در دوران فعالیت شاتل‌های فضایی, شرکت‌های مختلفی با پرداخت‌های مناسب با ناسا در فضا به فعالیت تجاری پرداختند و حتی کارشناسان آنها به‌عنوان متخصص محموله در مأموریت های مداری, بر عرشه شاتل فعالیت کردند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12730
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها