آغاز بکار مجدد مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا

هفته گذشته مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) وارد حالت Safe mode و موجب اختلال در کار ناسا شد؛ اکنون مشکل برطرف شده و این جستجوگر در حال بوت شدن مجدد است تا مأموریت اکتشاف مریخ از سر گرفته شود.
این مشکل روز جمعه هفته گذشته و در زمان توالی boot-up پیش آمد؛ در پی بروز این مشکل، سیستم‌های مریخ‌نورد برای محافظت از خود به حالت Safe mode سوییچ کرد.
خوشبختانه چند روز بعد، تیم ناسا موفق شد تا مریخ‌نورد را از حالت safe mode خارج و عملیات را دوباره آغاز کند.
از آن روز تاکنون این سیستم‌ها بیش از ۳۰بار بدون هیچ مشکلی بوت شده و این اطمینان خاطر را به‌وجود آورده‌اند که این مشکل به‌طور کامل برطرف شده است؛ البته، دانشمندان هنوز علت دقیق بروز چنین حالتی را نمی‌دانند.
استیون لی (Stephen Lee)، قائم‌مقام پروژه Curiosity در ناسا می‌گوید: «ما هنوز نمی‌دانیم که این مشکل ناشی از چه بوده است و در حال جمع‌آوری داده‌های مربوطه برای تحلیل و بررسی موضوع هستیم؛ سیستم کامپیوتر مریخ‌نورد یک بار ریست شد ولی از آن موقع تا به‌امروز به‌صورت طبیعی در حال انجام مأموریت خود است. ما در تلاشیم تا با گرفتن یک کپی از حافظه آن، علت بروز این مشکل را پیدا کنیم.
اما تیم تحقیق تا زمان کشف علت، فرامین ارسالی خود به مریخ‌نورد را با دقت بیشتری محدود می‌کنند. همچنین، تغییرات حافظه آن به حداقل خواهد رسید تا تیم تحقیق بتواند داده‌های موردنیاز خود برای بررسی مشکل به وجود آمده را گردآوری کند.»
محققان برای کشف مشکل باید عملیات خود را به حالت تعلیق درآورند، اما امیدوار هستند که ظرف مدت‌زمان کوتاهی عملیات، روند عادی خود را از سر بگیرد.

منبع شبکه خبری فناوری نوین