اولتیما تولی شبیه یک پنکیک است

محققان ناسا (NASA) تصاویر جدیدی از جرم کیهانی اولتیما تولی منتشر کرده‌اند که سبب شده معمایی جدید در ذهنشان ایجاد شود.
طی دو هفته گذشته محققان ناسا اعلام کردند که تصاویر واضح‌تری از دورترین جرم هستی موسوم به اولتیما تولی (Ultima Thule)، در دسترس آن‌ها قرارگرفته است.
ناسا در ابتدا گفت که این جرم کیهانی سنگی است.
با نزدیک‌تر شدن فضاپیمای رباتیک نیوهورایزنز (New Horizons) به این جرم کیهانی، شکل اولتیما تولی مانند میله‌های بازی بولینگ توصیف شد. پس‌ازآن این جرم به یک آدم‌برفی شباهت داده شد که حالا این توصیف دوباره دچار تغییر شده است.

جرم فرانپتونی اولتیما تولی چهار میلیارد مایل از زمین فاصله دارد و در لبه تاریک منظومه شمسی قرار دارد. خورشید از این مکان بسیار دور است و به همین دلیل می‌توان دریافت که این ناحیه نمی‌تواند درخشان‌تر از یک ستاره باشد.
نیوهورایزنز در سال۲۰۱۵ بهترین نما از پلوتو را به ارمغان آورد و از آن زمان، رهسپار کمربند کویپر (Kuiper Belt) و یک جرم کیهانی در آن موسوم به اولتیما تولی شد.
ازآنجاکه اولتیما تولی خیلی از خورشید دور است، بسیار سرد بوده و دمایی در حدود ۳۵درجه کلوین ،منفی ۲۳۸درجه سانتی‌گراد، دارد، درحالی‌که در چنین دمای پایینی، به‌احتمال‌زیاد اولتیما در طول زمان تغییر چندانی نکرده است.
کمربند کویپر یک حلقه نازک متشکل از اجرام یخی است و همین موضوع آن را به یکی از اسرارآمیزترین و جالب‌ترین مناطق اطراف خورشید تبدیل کرده است.
این کمربند میلیاردها سال پیش از شکل‌گیری سیارات منظومه شمسی تشکیل‌شده است. یک‌بار از نزدیک مشاهده کردن این کمربند، رؤیای چندین دهه پژوهشگران است.
تصاویر جدیدی که از این جرم منتشرشده است نشان از این دارد که اولتیما تولی مانند یک پنکیک مسطح است.

این تصاویر جدید سبب شده که دانشمندان همچنان راجع به شکل این جرم سردرگم باقی بمانند و از مسطح بودن این جرم متحیر شوند.
این تصاویر جدید ۱۰دقیقه پس از زمانی به ثبت رسیده که فضاپیما به نزدیک‌ترین فاصله از جرم کیهانی رسیده و نیوهورایزنز در فاصله‌ی ۸هزار و ۸۶۲کیلومتری از اولتیما تولی قرارگرفته است.
نیوهورایزنز از این منظر توانست چند مورد جزئیات جدید راجع به اولتیما تولی دریابد که از میان آن‌ها می‌توان به هلالی بودن این شی‌ء و دیدن مناطقی که از پشت سر جسم قابل‌رؤیت است، اشاره کرد.
به‌طورکلی می‌توان گفت گروه تحقیقاتی این پروژه معتقدند که این جرم کیهانی مسطح‌تر از چیزی است که تاکنون تصور شده است.
آلن استرن (Alan Stern) پژوهشگر اصلی مأموریت نیوهورایزنز اظهار کرد، تصاویر جدید منتشرشده از این جرم کیهانی یک معما را در ذهن محققان ایجاد کرده که چگونه این جرم می‌تواند به این طریق شکل‌گرفته باشد.

وی ادامه داد، ما تاکنون چیزی با این ظاهر را ندیده‌ایم که به دور خورشید چرخش کند.
سؤال بزرگ بعدی که در رابطه با این جرم مطرح می‌شود این است که چگونه یک جرم عجیب با این شکل و شمایل در فضا شکل‌گرفته است؟
ناسا هنوز هم به دنبال تصاویر جدید و نزدیک‌تری از  اولتیما تولی است.

منبع آی سی تی پرس