وقتی بدن فراموش می‌کند جاذبه هم وجود دارد

0 172

چند روز قبل فضانوردان سایوز ام.اس-۹ بعد از اقامتی ۱۹۷روزه به زمین برگشتند و با انتشار خبر بازگشت سالم آن‌ها، برای بسیاری این تصور پیش آمد که فرود سالم فضانوردان، پایان کار است و آن‌ها به سرکار و زندگی عادی خود برمی‌گردند. اما فضانوردان پس از بازگشت تا مدت‌ها باید تحت نظر کارشناسان، زندگی کردن بر روی زمین را یاد بگیرند و حتی مثل کودکان راه رفتن را بیاموزند.

اقامت طولانی در فضا تأثیرات زیادی در بدن و رفتار انسان می‌گذارد و در بازگشت به زمین فضانورد باید عادت‌های فضایی را کنار بگذارد و برای زندگی در زمین آماده شود. نیروی جاذبه چیست؟ کلیک کنید و مقاله ما را در این باره بخوانید.

آن‌ها در مدت ۶ماه یا بیشتر اقامت در ایستگاه فضایی بر روی پا نایستاده، سنگینی سر بر روی گردن را حس نکرده‌اند، به دنبال جایی برای استقرار کامل اشیایی که از آن‌ها استفاده می‌کرده‌اند، حتی قاشق و چنگال غذاخوری نبوده‌اند و ساعت بیولوژیک بدنشان تا حدودی نامنظم شده است زیرا در طول یک شبانه‌روز، ۱۵بار طلوع و غروب هرروز را دیده‌اند، چون ایستگاه فضایی هر ۹۰دقیقه زمین را به زمین می‌چرخد.

خلاصه آن‌که به‌دلیل قرار گرفتن در معرض شرایط غیرزمینی به‌ویژه جاذبه نزدیک به صفر، بدن آن‌ها موقتاً فراموش می‌کند که وزن هم وجود دارد، چیزی که برای همه ما به‌عنوان یک بخش معمولی از زندگی روزمره مطرح است و به آن‌ها عادت کرده‌ایم.

به همین دلیل آن‌ها باید یاد بگیرند که حتی چطور راه بروند. سامانه محاسبه و حفظ تعادل بدن، بخشی از گوش داخلی که جهت را درک می‌کند و اطلاعاتی را جهت بررسی و سنجش به مغز می‌فرستد، بعد از مدت‌ها عادت به شرایط بی‌وزنی اینک در موقعیت جدیدی قرار می‌گیرد که نمی‌تواند کاملاً آن را درک کند به همین دلیل اطلاعات گیج‌کننده‌ای به مغز می‌فرستد به‌طوری‌که فضانورد نمی‌تواند کاملاً تعادلش را حفظ کند و مثل یک انسان عادی راه برود.

مانند زمانی که ما بعد از چندین بار چرخش با سرعت به دور خودمان، می‌خواهیم راه برویم، به چپ و راست متمایل می‌شوند و حرکت نامنظم دارند. بطوریکه در هفته اول و زمانی که می‌خواهند مسیرشان را عوض کند باید بسیار مراقب باشند.

از دست دادن توان استخوان و عضلات و برخی عادت‌های فرازمینی، اجازه زیستن عادی را از فضانوردان می‌گیرد. به‌طور مثال یکی از فضانوردان می‌گفت تا چند روز فراموش می‌کرد که اینجا زمین است و جاذبه در آن وجود دارد به همین دلیل چند بار اشیایی را که استفاده کرده بود، بدون قرار دادن روی میز رها می‌کرد!

به همین دلیل فضانوردان پس از بازگشت از فضا، در کنار ورزش و رژیم‌های مکمل غذایی برای به دست آوردن توان استخوان‌ها و عضلات، تحت نظر و یاری کارشناسان قرار دارند تا مجدداً عادت‌های زمینی خود را به یاد بیاورند.

 

منبع آی‌سی‌تی پرس
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11971
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها