پای ویرجین گلکتیک هم به فضا باز شد؛ نخستین پرواز تجاری بشر به مرز فضا

0 397

پس از سال‌ها تحقیق و توسعه، آماده‌سازی، آزمایش و شکست، شرکت ویرجین گلکتیک (Virgin Galactic) بالاخره به مرز فضا رسید. شرکت مذکور ساعاتی پیش فضاپیمای VSS Unity خود را بر فراز صحرای موهاوی به پرواز درآورد که این وسیله به کمک موتور راکتی هیبرید خود، به مدت یک دقیقه در مرز فضا حرکت کرد.


VSS Unity حامل مارک استاکی (Mark Stucky) و فردریک استارکو (Frederick  Sturckow) بود و پس از پرواز با سرعت ۳ ماخ در ارتفاع ۸۲.۷ کیلومتری از سطح زمین، به‌سلامت فرود آمد. این پرواز چهارمین آزمایش فضاپیمای موردبحث و نخستین حضور ویرجین گلکتیک در مرز فضا بود.
البته مرز رسمی فضا ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری از سطح زمین است، اما ارتفاع کسب‌شده توسط ویرجین گلکتیک ازنظر سازمان هوانوردی فدرال ایالات‌متحده (FAA) به‌اندازه‌ای بود که نشان «بال‌های فضانورد تجاری» را برای خلبانان VSS Unity به ارمغان آورد.


بنا به اظهارات شرکت ویرجین گلکتیک، دستاورد اخیر علاوه بر رکورد جدید برای شرکت، نخستین پرواز تجاری سرنشین دار بشر به فضا نیز محسوب شده و از طرف دیگر پس از بازنشسته شدن شاتل در سال ۲۰۱۱، نخستین سفر انسان به فضا از خاک ایالات‌متحده به‌حساب می‌آید.
در طول پرواز زمانی که VSS Unity به بالاترین ارتفاع خود رسید، مرکز کنترل مأموریت پیام «یونیتی، به فضا خوش‌آمدی» را مخابره کرد و پس از یک دقیقه تجربه بی‌وزنی، فضاپیما با سرعت ۲.۵ ماخ به سمت زمین بازگشت.


لازم به ذکر است که فضاپیمای ویرجین گلکتیک حامل تجهیزات لازم برای چهار آزمایش مختلف ناسا بود که پرواز اخیر را به نخستین مأموریت شرکت که درآمد داشته تبدیل کرده است.
گفتنی است ریچارد برنسون (Richard Branson) مالک ویرجین گلکتیک با ابراز خوشنودی از عملکرد VSS Unity، به ادامه برنامه پروازهای آزمایشی شرکت اشاره کرد و اظهار داشت در آینده، ویرجین گلکتیک فرصت سفر تجاری به فضا را برای هزاران نفر از علاقه‌مندان فراهم خواهد کرد.

در ادامه فیلمی کوتاه از این پرواز را مشاهده می‌کنید:

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11874
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها