فلیست؛ تنها گربه‌ای که طعم سفر به فضا را چشید+تصاویر

0 167

پرتاب حیوانات به فضا از اواخر دهه ۱۹۴۰ آغاز گردید. در تاریخ فضانوردی حیوانات مختلفی برای انجام آزمایش به فضا پرتاب شدند. درباره میمون‌ها و سگ‌های فضانورد خبر و مطالب زیادی منتشر شده اما کمتر کسی اطلاع دارد که گربه‌ها هم به فضا سفر کرده‌اند.
فلیست اولین گربه‌ای بود که به فضا پرتاب شد. فلیست گربه‌ای سیاه و سفید بود که توسط یک فروشنده حیوان خانگی در خیابان‌های پاریس شکار و به همراه ۱۳ گربه دیگر توسط مرکز تحقیقات پزشکی هوایی فرانسه خریداری شد. این مرکز در سال ۱۹۶۳ تصمیم گرفت به انجام آزمایش‌هایی در زمینه تاثیرات فشار پرتاب موشکی و زندگی در شرایط بی‌وزنی دست بزند. آنها تصمیم گرفتند برنامه‌شان متفاوت از آمریکا و شوروی که روی سگ و میمون کار کرده بودند باشد و بالاخره گربه را انتخاب کردند. کار های تحقیقاتی و آموزش این گربه‌ها در مرکز تحقیقات پزشکی هوایی فرانسه انجام گرفت و بعد دوران تمرین و آموزش، دو گربه انتخاب و همراه با کارشناسان به مرکز پرتاب‌های موشکی فرانسه در الجزایر فرستاده شدند.
نخستین آنها به نام فلیست در ۱۸ اکتبر ۱۹۶۳ با یک موشک به اسم “ورونیک” که در حقیقت تغییر شکل یافته موشک وی-۲ آلمان بود به فضا پرتاب گردید. این ماموریت یک پرواز غیرمداری بود که ۱۳ دقیقه طول کشید و محموله آن تا ارتفاع ۱۵۷ کیلومتر بالا رفت و ۵ دقیقه بی‌وزنی را شامل شد. مخزن حامل فلیست پس از رسیدن به نقطه اوج، راه بازگشت را در پیش گرفت و به زمین فرود آمد. سه ماه بعد از سفر به فضا فیلیست را کشتند تا دانشمندان بتوانند مغز او را مورد بررسی قرار دهند.
دومین گربه در ۲۴ اکتبر یعنی یک هفته بعد با همین نوع موشک پرتاب شد اما این ماموریت با شکست مواجه و باعث مرگ حیوان گردید.

 

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11866
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها