وبسايت «آسمان بالای سر» نقشه‌ آنلاین آنچه بالای سر شماست

1 59,459

برای رويت بسياری از اجرام همچون سيارات پرنور مشتری، مريخ، زهره و زحل و يا عبور ايستگاه فضایی بين‌المللی و همچنين درخشش ماهواره آمریکایی ايريديوم (Iridium)، نيازی به ابزارهای رصدی نداريد. کمی دقت و بردباری می‌تواند به شما کمک کند تا از تماشای گنبد نيلگون بالای سر خود لذت ببريد.

همه ما بارها و بارها آسمان شب را تماشا کرده‌ايم و با رويت اجرام و ستاره‌های درخشان و يا عبور شهاب‌ها و ماهواره‌ها، شگفت‌زده شده‌ايم. اما مطمئنا اگر با اطلاعات قبلی و آشنایی با صور فلکی، سيارات و ستارگان به تماشای آسمان بنشينيم، بيشتر لذت خواهيم برد.

بی‌شک بسياری از افراد با صرف هزينه‌های هنگفت ابزارهای گران‌قيمت رصدی چون دوربين‌های دوچشمی و يا تلسکوپ خريداری کرده‌اند، اما به‌علت آشنا نبودن با اجرام آسمانی و نحوه پيدا کردن آن‌ها، اميدشان را از دست داده و ابزار گران‌قيمت خود را برای هميشه در جعبه نهاده و آن را در گوشه‌ای پنهان و فراموشش کرده‌اند.

در همین رابطه بخوانید: نرم افزار مشاهده زمین به صورت زنده

نقشه آسمان شب آنلاین

همه ما زمانی‌که با وسايل نقليه شخصی به سفر می‌رويم، نقشه‌ای به همراه داريم که استان‌ها، شهرها و جاده‌ها را به ما نشان می‌دهد. با دنبال کردن مسيرهای درست است که ما به مقصد خواهيم رسيد. در نجوم و رصد آسمان شب نيز برای پيدا کردن اجرام به نقشه‌های ستاره‌شناسی نياز داريم.

نقشه آسمان شب مانند تقسيم نقشه کره زمين به کشورها، به بخش‌‌هایی به‌نام «صورت‌های فلکی» تقسيم‌ شده است؛ بنابراين در ابتدا بايد با صورفلکی آشنا شويد. برای اين منظور می‌توانيد از کتابفروشی‌ها، نقشه آسمان شب و يا کتاب صورت‌های فلکی را تهيه کرده و با صور فلکی و نقشه آن‌ها آشنا شويد.

همچنين می‌توانيد از نقشه‌های وب‌سايت Heavens-Above (به‌معنی آسمان‌های بالای سر) استفاده کنيد. اين وبسايت شامل بخش‌های متنوع و بسيار جالبی درباره اجرام آسمانی چون سيارات، سيارک‌ها و مدارگردها و جزييات کامل مربوط به آن‌ها است. شما می‌توانيد به‌کمک نقشه‌های اين سايت، اطلاعات دقيقی درباره زمان و مسيرعبور سيارک‌ها، ماهواره‌های مختلف،درخشش ايرديم و گذر ايستگاه بين‌المللی فضایی از آسمان شهرتان بدست آوريد.

نقشه آسمان شب آنلاین

اما چگونه از اطلاعات اين سايت استفاده كنيم؟ بسيار ساده است. كافی است مراحل زير را انجام دهيد تا بتوانيد به اطلاعات اين سايت دسترسی داشته باشيد.

انتخاب رصدگاه (Configuration): در ابتدا لازم است رصدگاه خود يعنی کشور و شهرتان را به کمک نقشه گوگل و يا پايگاه داده‌ها مشخص کنيد.نام شهر خود را در کادر وارد کرده جستجو را انتخاب کنيد.با اتمام جستجو، كشور و شهر محل زندگيتان مشخص می‌شود. با انتخاب گرينه آپديت، شهر شما در وب‌سايت ثبت خواهد شد.
حالا به صفحه اصلی سايت برگرديد.

مدارگردها (Satellites): اطلاعات مربوط به عبور ماهواره‌ها، ايستگاه‌های فضایی (Tiangongو ISS)، درخشش ايرديم (Iridium Flare) و گذر تلسكوپ فضایی هابل در اين بخش قرار دارد. با كليك بر روی نام هر كدام، وارد صفحه‌ای می‌شويد كه جدول و نقشه عبور آن‌ها از آسمان شهرتان را نمايش می‌دهد. گذر ايستگاه فضايي بين‌المللی (ISS) با چشم غير مسلح قابل رويت است.

نجوم (Astronomy): در اين بخش خورشيد گرفتگی، نقشه آسمان، جدول سيارك‌ها (Asteroids)، دنباله‌دارها (Comets) و صورفلكی (Constellations) در دسترس شما است. با كليك بر روی Sky Chart وارد صفحه‌ای خواهيد شد كه نقشه آسمان شهرتان را نمايش می‌دهد. با تغيير تاريخ و زمان، نقشه آسمان را در هر ساعت از شبانه روز می‌توانيد ببينيد.

شما می‌توانيد بعد از آشنایی با صور فلکی و نقشه آن‌ها، به رصد آسمان بپردازيد.

یافتن صورت فلکی آنلاین

نرم‌افزار اندرويد اين سايت نيز در موبايل‌ها قابل اجرا است. شما می‌توانید در پلی استور برنامه اندروید آسمان بالای سر را دانلود و استفاده کنید.

صورت فلکی آنلاین
این نرم‌افزار تاکنون بیش از یک میلیون بار دانلود شده و امتیاز عالی ۴.۳ را از کاربران کسب کرده است. شما با استفاده از این برنامه می‌توانید پیش‌بینی‌های دقیقی از حرکت ایستگاه فضایی بین‌المللی و برخی ماهواره‌های قابل‌مشاهده را به‌دست آورده و به تماشای آن‌ها بنشینید.

نقشه آسمان در تاریخ خاص

همچنین نقشه آسمان در تاریخ خاص و یا در همان لحظه‌ای که هستید، در این نرم‌افزار به‌صورت آنلاین قابل مشاهده است. شما با استفاده از برنامه آسمان‌های بالای سر قادر به یافتن محل دنباله‌دارهای درخشان از جمله دنباله‌دار نیووایز (NEOWISE) در آسمان شب هستید.

نرم‌افزار آسمان شب تولد

شما همچنین توسط نرم‌افزار آسمان‌های بالای سر می‌توانید با وارد کردن تاریخ تولدتان، آسمان شب تولد خود را مشاهده کنید. در قسمت پایین نرم‌افزار علامتی شبیه تقویم مشاهده می‌شود که از طریق آن امکان انتخاب یک تاریخ خاص وجود دارد.

در همین رابطه بخوانید: تلسکوپ آنلاین رایگان

ابزار نجومی نقشه آسمان شب

شما با استفاده از نرم‌افزار اندروید استار ترکر (Star Tracker) که دارای محیط کاربری بسیار جذابی بوده و استفاده از آن نیز آسان است، می‌توانید نقشه آسمان را در هر لحظه تماشا کنید. به وسیله این نرم‌افزار و فقط با حرکت تلفن همراه خود به هر سمت، قادر خواهید بود تا موقعیت ستاره‌ها، صورت های فلکی و اجرام آسمانی در اعماق آسمان را در همان زمان ببینید.
نقشه آسمان شب آنلاین
مشاهده نقشه آسمان شب آنلاین با نرم‌افزار استار ترکر

در استار ترکر که به شکل آفلاین قابل اجراست، خورشید، ماه، سیارات منظومه شمسی، ۸۸ صورت فلکی و بیش از ۸ هزار ستاره قابل مشاهده است. این نرم‌افزار متناسب با تمام صفحه نمایش‌های تلفن‌های همراه از ۳.۵ اینچ تا ۱۲.۹ اینچ بوده و صورت‌های فلکی مختلف را با همان شکل و با گرافیکی بسیار زیبا نمایش می‌دهد. شما اکنون می‌توانید استار ترکر را از طریق پلی استور دریافت کنید.

سایت نجوم آسمان شب

وبسایت جالب دیگر در زمینه مشاهده آسمان، تایم اند دیت (timeanddate) نام داشته و دارای قسمتی است (کلیک کنید) که در آن آسمان بالای سر شما را با توجه به موقعیت مکانی و زمانی‌تان شبیه‌سازی کرده و به شما نمایش می‌دهد. از این وبسایت می‌توانید به منظور تعیین مکان یک سیاره، ماه یا خورشید و همچنین ردیابی حرکت آن‌ها در سراسر آسمان استفاده کنید.

تایم اند دیت همچنین فازهای ماه و زمان رویدادهای خورشیدگرفتگی و ماه‌گرفتگی را بسته به موقعیت مکانی شما نشان می‌دهد که با تغییر گزینه‌های «کسوف‌ها یا خسوف‌ها» (Eclipses) و «فازهای ماه» (Moon Phases) در نوار بالای صفحه، به نمایش درمی‌آیند.

البته نرم‌افزارها و وبسایت‌های مختلفی برای رصد آسمان شب و موقعیت سیاره‌ها و ستاره‌ها وجود دارد؛ در این مقاله سعی ما بر این بود تا چند مورد از نرم‌افزارهای کاربردی که استفاده از آن‌ها آسان نیز باشد، به شما عزیزان معرفی کنیم. به نظر شما کدام یک از سایت‌ها و نرم‌افزارهای معرفی‌شده بهتر و کاربردی‌ترند؟ استفاده از کدام یک آسان‌تر است یا گرافیک زیباتری دارد؟ ما را از دیدگاه‌های خود بهره‌مند کنید.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=1162
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سارا
سارا
2 سال قبل

برنامه اندرویدش عالیه