وبسایت «آسمان بالای سر» نقشه‌ آنلاین آنچه بالای سر شماست

مریم فخیمی: برای رویت بسیاری از اجرام، همچون سیارات پرنور  مشتری، مریخ، زهره و زحل و یا عبور ایستگاه فضایی بین‌المللی وهمچنین درخشش ماهواره ایریدیم، نیازی به ابزارهای رصدی ندارید. کمی دقت و بردباری می‌تواند به شما کمک کند تا از تماشای گنبد نیلگون بالای سر خود لذت ببرید.
همه ما بارها و بارها آسمان شب  را تماشا کرده‌ایم و با رویت اجرام و ستاره‌های درخشان و یا عبور شهاب‌ها و ماهواره‌ها، شگفت زده شده‌ایم. اما مطمئنا اگر با اطلاعات قبلی و آشنایی با صور فلکی، سیارات و ستارگان به تماشای آسمان بنشینیم، بیشتر لذت خواهیم برد. بی‌شک بسیاری از افراد با صرف هزینه‌های هنگفت ابزارهای گرانقیمت رصدی چون دوربین‌های دوچشمی و یا تلسکوپ خریداری کرده‌اند اما به علت آشنا نبودن با اجرام آسمانی و نحوه پیدا کردن آن‌ها، امیدشان را از دست داده  و ابزار گرانقیمت خود را برای همیشه در جعبه نهاده و آن را در گوشه‌ای پنهان و فراموشش کرده‌اند.

اکنون می‌خواهیم ببینیم چگونه می‌توان اجرام فضایی را در آسمان پیدا کرد؟

همه ما زمانی که با وسایل نقلیه شخصی به سفر می‌رویم، نقشه‌ای به همراه داریم که استان‌ها، شهرها و جاده‌ها را به ما نشان می‌دهد. با دنبال کردن مسیرهای درست است که ما به مقصد خواهیم رسید. در نجوم و رصد آسمان شب نیز برای پیدا کردن اجرام به نقشه‌های ستاره‌شناسی نیاز داریم. نقشه آسمان شب مانند تقسیم نقشه کره زمین به کشورها، به بخش‌‌هایی به نام «صورت‌های فلکی» تقسیم‌ شده است. بنابراین در ابتدا باید با صورفلکی آشنا شوید.برای این منظور می‌توانید از کتابفروشی‌ها، نقشه آسمان شب و یا کتاب صورت‌های فلکی را تهیه کرده و با صور فلکی و نقشه آن‌ها آشنا شوید.

همچنین می‌توانید از نقشه‌های وب سایت «آسمان بالای سر» استفاده کنید. این وبسایت شامل بخش‌های متنوع و بسیار جالبی درباره اجرام آسمانی چون سیارات، سیارک‌ها و مدارگردها و جزییات کامل مربوط به آن‌ها است. شما می‌توانید به کمک نقشه‌های این سایت، اطلاعات دقیقی درباره زمان و مسیرعبور سیارک‌ها، ماهواره‌های مختلف،درخشش ایردیم و گذر ایستگاه بین‌المللی فضایی از آسمان شهرتان بدست آورید.

اما چگونه از اطلاعات این سایت استفاده کنیم؟ بسیار ساده است. کافی است مراحل زیر را انجام دهید تا بتوانید به اطلاعات این سایت دسترسی داشته باشید.

انتخاب رصدگاه (Configuration): در ابتدا لازم است رصدگاه خود یعنی کشور و شهرتان را به کمک نقشه گوگل و یا پایگاه داده‌ها مشخص کنید.نام شهر خود را در کادر وارد کرده جستجو را انتخاب کنید.با اتمام جستجو، کشور و شهر محل زندگیتان مشخص می‌شود. با انتخاب گرینه آپدیت، شهر شما در وب‌سایت ثبت خواهد شد.
حالا به صفحه اصلی سایت برگردید.

مدارگردها (Satellites): اطلاعات مربوط به عبور ماهواره‌ها،ایستگاه‌های فضایی (Tiangongو ISS)، درخشش ایردیم (Iridium Flare) و گذر تلسکوپ فضایی هابل در این بخش قرار دارد. با کلیک بر روی نام هر کدام، وارد صفحه‌ای می‌شوید که جدول و نقشه عبور آن‌ها از آسمان شهرتان را نمایش می‌دهد. گذر ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) با چشم غیر مسلح قابل رویت است.

نجوم (Astronomy): در این بخش خورشید گرفتگی، نقشه آسمان، جدول سیارک‌ها (Asteroids)، دنباله‌دارها (Comets) و صورفلکی (Constellations) در دسترس شما است.
با کلیک بر روی Sky Chart وارد صفحه‌ای خواهید شد که نقشه آسمان شهرتان را نمایش می‌دهد. با تغییر تاریخ و زمان، نقشه آسمان را در هر ساعت از شبانه روز می‌توانید ببینید.

شما می‌توانید بعد از آشنایی با صورفلکی و نقشه آن‌ها، به رصد آسمان بپردازید.

اپلیکیشن آندروید این سایت نیز در موبایل‌ها قابل اجرا است.

منبع espash