قرائت بیانیه جمهوری اسلامی ایران در دوازدهمین اجلاس شورای سران اپسکو

0 345

دکتر مرتضی براری، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فضایی ایران، به همراه مهندس صادقی نائینی، معاون توسعه کاربرد و خدمات فضایی، مهندس پیشینی، رئیس مرکز روابط و همکاری‌های بین الملل و مجتبی عزیزی، نماینده وزارت امور خارجه ایران در دوازدهمین اجلاس شورای سران سازمان همکاری‌های فضایی آسیا- اقیانوسیه (APSCO) شرکت و بیانیه جمهوری اسلامی ایران در افتتاحیه این اجلاس را قرائت کرد.
 در بیانیه جمهوری اسلامی ایران ضمن اظهار امیدواری نسبت به کسب موفقیت های بیشتر اپسکو در نیل به اهدف خود و برگزاری مراسم دهمین سالگرد تأسیس آن آمده است: «در سال ۲۰۱۸، جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از پروژه‌های اپسکو مانند ماهواره کوچک دانشجویی (SSS)، برنامه منظومه ماهواره‌ای چند منظوره (SMMS)، کالیبراسیون رادیومتریک حسگرهای ماهواره‌ای، پلتفرم به‌اشتراک‌گذاری داده(DSSP)  و اپوسوس (APOSOS) مشارکت فعال داشته است. خوشبختانه تعداد زیادی از پروژه‌های مشترک اپسکو به مراحل پایانی خود رسیده‌اند و تعدادی نیز در فاز دوم خود هستند. سازمان فضایی ایران به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران ضمن حمایت از پروژه های مشترک، خواستار تسریع در مراحل پیشرفت سایر پروژه‌ها است.»
در این بیانیه با اشاره به مضمون اصلی شعار هفته جهانی فضا “فضا جهان را متحد می‌کند”، به برگزاری برنامه‌های متنوع در ایام هفته جهانی فضا و ثبت حدود ۷۰رویداد ملی که به‌صورت مستقیم توسط سازمان فضایی ایران انجام شده یا این سازمان از رویدادهای مزبور حمایت مالی و معنوی کرده است اشاره شد. همچنین برگزاری رویداد نوآوردگاه فضایی و چالش ایده‌های نو در حوزه فضا بخش دیگری از این بیانیه بود که در مراسم افتتاحیه اجلاس سران اپسکو قرائت شد.
در بخش دیگری از بیانیه جمهوری اسلامی ایران به تقویت همکاری بین سازمان فضایی ایران و دیگر سازمان های همکار تأکید شد و به برنامه‌های تدوین شده در این حوزه اشاره شد که اهم آن به شرح زیر است:

  • به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات و نتایج پروژه‌های اپسکو با سایر نهادها، سازمان ها و مؤسسات پژوهشی ایران
  • ایجاد شبکه رصدخانه‌های ملی
  • تشویق بخش خصوصی برای  فعالیت در کسب و کار فضایی به‌منظور توسعه زنجیره ارزش افزوده فضایی

در این بیانیه تاکید شده است جمهوری اسلامی ایران اعتقاد راسخ دارد که همه فعالیت‌های فضایی بایستی فقط با مقاصد صلح‌آمیز و در راستای منافع بشریت باشد و دولت ایران ضمن تشویق بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در حوزه فضا، از بخش خصوص کشورهای عضو اپسکو نیز برای مشارکت در پروژه‌های فناوری و کابردی فضایی با ارائه بسته‌های تشویقی دعوت بعمل می‌آورد.
در پایان هیئت نمایندگی ایران، ضمن تقدیر از تلاش های اپسکو برای نیل به اهداف اصلی آن سازمان که در کنوانسیون مورد تصویب قرارگرفته است، پیشنهادهایی را با هدف گسترش و تقویت بدنه اپسکو در مرحله بالندگی این سازمان به شرح زیر ارائه کرد:

  •     نهادسازی کسب و کارهای نوین درحوزه فضا در کشورهای عضو جهت کمک به اشتغال‌زایی و ارائه خدمات
  •     ارتقاء سطح مشارکت اپسکو با نهادهای بین‌المللی بمنظور توانمندسازی همه کشورهای عضو
  •     افزایش حضور اپسکو در مجامع بین‌المللی قانونگذاری با هدف صیانت از حقوق کشورهای عضو
  •     اولویت‌بندی پروژه‌های اپسکو با ارائه راهکارهای فوری برای حل چالش‌های زیست محیطی منطقه، مدیریت بحران و کاهش مخاطرات
منبع سازمان فضایی ایران
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11615
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها