کشف رد پای گربه در فاصله ۵۵۰۰ سال نوری از زمین

ناسا اخیر تصویر باشکوهی را منتشر کرد که توسط تلسکوپ فضایی اسپیتزر (Spitzer Space Telescope) ثبت شده است.
این تصویر بی‌نظیر رد پای گربه در فاصله ۴۲۰۰- ۵۵۰۰ سال نوری را نشان می‌دهد.
این تصویر که بنام ان‌جی‌سی ۶۳۳۴ نام‌گذاری شده یک سحابی غباردر صورت فلکی کژدم است که در سال ۱۸۳۷ میلادی توسط جان هرشل (John Herschel)، ستاره‌شناس انگلستانی، در دماغه امیدنیک رصد شد.

حباب‌های قرمز روشن و ابرهای سبز، ویژگی‌های زیبا این تصویر هستند که با استفاده از داده‌های دو ابزار تلسکوپ فضایی اسپیتزر ثبت شده است.
ناسا گفت:« بعد از اینکه گاز و گردوغبار داخل سحابی به منظور تشکیل ستاره‌ها فرو ریختند، ستارگان به نوبه خود می‌توانند گاز تحت فشار در اطراف خود را گرم کنند و باعث گسترش آن به فضا و ایجاد حباب‌ها شوند.»
نقاط سبز مناطقی را نشان می‌دهند که تابش ستارگان داغ با مولکول‌های بزرگ به نام هیدروکربن آروماتیک چندحلقه‌ای (‘polycyclic aromatic hydrocarbons) برخورد می‌کنند و موجب فلورسانس می‌شوند.
اسپیترز یک تلسکوپ مادون‌قرمز است و نور مادون‌قرمز برای ستاره شناسان مفید است زیرا این نور می‌تواند به ابرهای ضخیم متشکل از گاز و گردوغبار نفوذ کند.
رشته‌های سیاه و سفید که در تصویر نمایان هستند، توده‌های گاز و گردوغبار هستند که به‌اندازه کافی متراکم نیستند، حتی نور مادون‌قرمز نیز از طریق آن‌ها عبور نمی‌کند.

منبع خبرگزاری اسپوتینک