کپلر از نفس افتاد

تلسکوپ فضایی کپلر در ماه مارس سال ۲۰۰۹به فضا پرتاب شد. مأموریت این تلسکوپ ۵۵۰میلیون دلاری برای ۳.۵سال برنامه‌ریزی شده بود، اما اکنون بیش از ۹سال از فعالیت این تلسکوپ می گذرد.
طی چند ماه اخیر مشکلات مختلفی برای کپلر (Kepler) روی داد و ناسا در دفعات مختلف مجبور شد تلسکوپ را در وضعیت خواب (sleep mode) قرار دهد. در این وضعیت، سامانه‌های غیرضروری کپلر خاموش می‌شوند تا حداقل سوخت مصرف شود؛ اما به نظر می‌رسد که مشکل تازه تلسکوپ کپلر جدی‌تر از موارد قبلی است.
پس از ارسال موفق داده‌های آخرین مأموریت رصدی، تیم مأموریت کپلر، جمعه گذشته، ۲۷ مهر، دستور قرارگیری در موقعیت جدید برای شروع مأموریت تازه جمع‌آوری داده را با استفاده از Deep Space Network برای تلسکوپ ارسال کردند.
اما مشخص شد که کپلر خود را وارد وضعیت خواب کرده است و احتمالا دیگر هرگز از این وضعیت خارج نخواهد شد.
تلاش ناسا برای برقراری ارتباط با کپلر ناکام مانده است و مهندسان ناسا تاکنون هیچ دلیل مشخصی برای به خواب رفتن کپلر پیدا نکرده‌اند؛ اما عنوان می‌شود که این مسأله احتمالا به دلیل به پایان رسیدن سوخت تلسکوپ است که به معنای پایان عمر کپلر در فاصله‌ای میلیون‌ها مایل دورتر از زمین خواهد بود.
تلسکوپ فضایی کپلر در طول مأموریت خود موفق به کشف تعداد زیادی سیاره فراخورشیدی در مدار ستاره‌های دوردست شد. در مجموع کپلر موفق به شناسایی حدود ۳هزار سیاره شد.
این کشف‌ها به درک نحوه شکل‌گیری سامانه‌های خورشیدی، تعداد کهکشان‌ها و شباهت آن‌ها به منظومه شمسی کمک شایانی کرد.
ناسا در حالی امید خود به بازیابی کپلر را از دست داده است که تلسکوپ فضایی هابل و تلسکوپ فضایی چاندرا نیز با مشکلات مختلفی مواجه شده‌اند.

منبع سینا پرس