چاپ مقاله اخترشناسان ایرانی در مجله نیچر

دکتر بهنام جوانمردی پژوهشگر پژوهشکده نجوم پژوهشگاه دانش‌های بنیادی،  با همکاری دکتر حسین حقی و دکتر اکرم حسنی زنوزی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پایه زنجان توانستند مقاله‌ای در مجله نیچر با عنوان ‘ آیا کهکشان کوتوله‌ای، نظریه گرانش تعمیم‌یافته را رد می‌کند؟ ‘ به چاپ برسانند.
این پژوهشگران با همکاری منجمینی از کشورهای اسکاتلند، چک، سوئیس و چین بامطالعه کهکشان کوتوله NGC1052-DF2 که شامل  ۲۰۰  میلیون ستاره است، دریافتند حرکت ساختاری این کوتوله‌ها کندتر از حد انتظار است و این موضوع شاهدی جدی برای تائید مدل گرانش تعمیم‌یافته نیوتونی است.
در این مطالعه نشان داده شده است که کندی حرکت خوشه‌های این کهکشان کوتوله به دلیل اثرمیدان خارجی کهکشان‌ همسایه  است. اثری که مبنای نظری آن توسط دکتر حسین حقی و همکارانشان در سال ۲۰۰۹ در مجله ماهنامه انجمن سلطنتی نجوم، فرمول‌بندی شده بود.
این گروه منجمان بین‌المللی بامطالعه بر این کهکشان توانستند، نظریه و مدل گرانش تعمیم‌یافته نیوتنی که به‌عنوان مطرح‌ترین و قدیمی‌ترین جایگزین برای فرضیه‌ی ماده‌ی تاریک بوده است، را تائید کرده و برای آن شاهدی جدی بیان کنند. پیش از این، دکتر وان‌داکوم (van Dokkum) و همکارانش از دانشگاه ییل امریکا، با استفاده از داده‌های مربوط به این کهکشان، چالشی جدی برعلیه نظریه گرانش تعمیم‌یافته مطرح کرده بودند.
مجله نیچر ( Nature) که از سال ۱۸۶۹ میلادی تاکنون منتشر می‌شود یک نشریه هفتگی جامع است که در میان پرارزش‌ترین مجله‌های علمی جهان قرار دارد.

منبع