تاسیس پمپ بنزین در فضا

0 688

یک استارت آپ در نظر دارد «ایستگاه‌های گاز» برای خدمت‌رسانی به  ماهواره‌ها راه‌اندازی کند. این شرکت استارت آپ درنظر دارد انبارهای پیشران در مدار بسازد. هدف از این کار، کمک به فعالیت‌های خدمات ماهواره‌ای است. در اولین دوره این سرمایه‌گذاری‌ها، از شرکتی که بتواند تا سال آینده اولین پرتابش را انجام دهد، حمایت می‌شود. شرکت اوربیت فاب (Orbit Fab) در نظر دارد ایستگاه‌های گاز در مدار زمین بسازد که می‌تواند از شرکت‌های خدمات دهنده به ماهواره‌ها پشتیبانی کند. شرکت اوربیت فاب (که در سیلیکون ولی مستقر است و حدود ده کارمند دارد)، ۲۸آگوست (ششم شهریور) گفت سرمایه‌گذاری‌های شرکت سرمایه‌گذاری بولت ما را قادر می‌سازد فناوری مخازن سوخت را ارائه کنیم که سامانه‌های ماهواره‌ای آینده می‌توانند از آن استفاده کنند. 
دنیل فابر (Daniel Faber) مدیر اجرایی شرکت اوربیت فاب می‌گوید: «تفاوت ما با دیگر اپراتورهای خدمات ماهواره‌ای در این است که ما به دنبال مخزن‌های پر از پیشران هستیم تا بتوانیم سوخت‌ها را به آن جاهایی که لازم است، برسانیم. ما به دنبال همکارانی با اپراتورهای ماهواره‌ای هستیم تا به آنها کمک کنیم مدل‌های تجاری‌شان را بهینه کنند.»
فابر می‌گوید: «اوربیت فاب با شرکت‌هایی کار می‌کند که سامانه‌های ماهواره‌ای موجود را توسعه می‌دهند، نه آنهایی که سامانه‌های ماهواره‌ای خاص خودشان را تولید می‌کنند. وی گفت اوربیت فاب قصد دارد با استفاده از انبارهایش و بر اساس تقاضاهای مشتریان «انواع مختلفی از پیشران‌ها را در طیف وسیعی از مدارها» عرضه کند اما هنوز جزئیات آن به دقت مشخص نشده است. او گفت که این شرکت در مراحل اولیه راه‌اندازی، به مدار پایین زمین می‌پردازد تا فناوری‌هایش را آزمایش کند. هرچند اوربیت فاب تا کنون جزئیات خاصی در مورد این فناوری ارائه نکرده است اما تصویری منتشر کرده که طرح مفهومی آن را نشان می‌دهد. در این تصویر، ده مخزن به اندازه کیوب‌ست (ماهواره مکعبی) به یک ساختار مرکزی متصل شده است. خود این ساختار مرکزی نیز به یک وسیله نقلیه خدمات ماهواره‌ای وصل شده است.
قرار است این ماموریت اولیه، سال آینده و با همکاری ناسا انجام شود. فابر گفت حمایت ناسا از این برنامه به صورت پایاپای است که در آینده اطلاعات بیشتری درباره آن منتشر خواهد کرد.
یکی از دشواری‌هایی که شرکت با آن مواجه است، زمان‌بندی ارائه انواع مختلف مخزن است، به گونه‌ای که این مخزن‌ها پیش از آنکه وسایل خدمات‌رسان ماهواره‌ای کارشان را آغاز کنند، در فضا حضور داشته باشد اما خیلی هم زودتر به فضا نرفته باشند. هم اکنون شرکت‌های بسیاری در زمینه ارائه خدمات ماهواره‌ای مشغول به کار هستند، برای مثال کار برخی از آنها افزایش طول عمر ماهواره‌ها و کار برخی دیگر نیز در زمینه مانورهای مداری ماهواره‌ها است. برخی دیگر نیز در زمینه سوخت‌رسانی به ماهواره‌ها یا دیگر خدمات ماهواره‌ای فعال هستند. با این حال برخی از این ابزارها تا اوائل سال ۲۰۲۰ کارشان را آغاز نمی‌کنند.
فابر گفت که یکی از موضوعات مهم، پیشگامی در بازار خدمات ماهواره‌ای است اما گفت که شرکت باید در حال حاضر برای متقاعد ساختن شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ماهواره‌ای و مشتریان آن‌ها تلاش کند. این شرکت باید به مشتریانش تاکید کند که قرار دادن مخزن‌های سوخت در فضا، می‌تواند اقتصاد خدمات ماهواره‌ای را متحول کند. وی گفت: «ما باید در حال حاضر، این اعتماد به نفس را در خود ایجاد کنیم و امیدوار باشیم زمانی که آن شرکت‌ها می‌توانند از فواید و مزیت‌های این فناوری بهره‌مند شوند، ما نیز حاضر و آماده هستیم که چنین فناوری‌هایی را ارائه کنیم. به همین دلیل است که ما اکنون کارمان را شروع کردیم.» 
فابر قبلا مدیر اجرایی شرکت صنایع دیپ اسپیس (Deep Space Industries) بود. این شرکت برنامه‌های گسترده ای در زمینه معدن‌کاری سیارک‌ها دارد. او گفت که ارائه خدمات ماهواره‌ای و انبارهای سوختگیری ممکن است موجب افزایش تقاضا برای منابع سیارک‌ها در آینده شود، هرچند اوربیت فاب به چنین منابعی در برنامه کاری خود تکیه نمی‌کند. او گفت: «اوربیت فاب روی هیچ روش خاصی از تامین مواد تکیه نمی‌کند.»
فابر تصمیم گرفت میزان سرمایه شرکت در این دوره را آن قدر کاهش دهد که صرفا برای تامین اولین پرتاب شرکت کفایت کند. شرکت بولت، که در سان فراسیسکو مستقر است و  سرمایه‌گذار پیشگام محسوب می‌شود، خود را به عنوان سرمایه‌گذاری توصیف می‌کند که برای شرکت‌هایی که در حدواسط نرم‌افزار و سخت‌افزار فعالیت می‌کنند، در مراحل مختلف به میزان یک میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کند.
گرگ مک آدو (Greg McAdoo)، شریک اصلی بولت، در بیانیه‌ای گفت: «ما دریافتیم دیدگاه و عملکرد این تیم در مدت کوتاهی که از تاسیس آن می‌گذرد، بسیار چشمگیر است و منتظر همکاری با این تیم هستیم تا یک شرکت بزرگ پدید آوریم.» بولت پیش از این نیز در شرکت آمریکایی اسپین لانچ (SpinLaunch) سرمایه‌گذاری کرده بود. اسپین لانچ یک استارت آپ است که تلاش می‌کند یک فناوری پرتاب با استفاده از نیروی گریز از مرکز را برای ماهواره‌های کوچک ابداع کند. 

منبع spacenews.com
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=10966
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها