نقشه پوشش اراضی قاره آفریقا با قدرت تفکیک مکانی بالا

0 1,613

اولین نقشه طبقه‌بندی شده پوشش اراضی سرتاسر قاره آفریقا با قدرت تفکیک مکانی بالا، از صحرای ساهارا تا جنگل‌های انبوه استوایی توسط سازمان فضایی اروپا (ESA) ارائه شده است. این نقشه بر اساس داده‌های یک سال ماهواره سنتینل-۲ (Sentinel-2) تهیه شده است.
 اکنون کاربران می‌توانند با وضوح ۲۰ متر در هر پیکسل چشم اندازهای متنوع قاره آفریقا را از چمنزارها تا مزارع و از نواحی آبی تا بیابان‌ها را کشف کنند. نقشه‌های پوشش اراضی انواع مختلف عوارض سطح زمین را مشخص می‌کنند. این اطلاعات در درک تغییرات کاربری زمین، مدل‌سازی میزان و اثرات تغییرات اقلیمی، حفظ تنوع زیستی و مدیریت منابع طبیعی اهمیت دارند.
این نقشه پوشش اراضی ارائه شده بر اساس به کارگیری ۱۸۰ هزار تصویر سنتینل-۲، شامل ۹۰ ترابایت تصویر است که در حد فاصل دسامبر ۲۰۱۵ تا دسامبر ۲۰۱۶ تهیه شده اند. با توجه به حجم نقشه (در حدود شش گیگابایت) یک رابط تحت وب برای نمایش داده ها توسعه داده شده است.
این نقشه تحت نظر پروژه پوشش اراضی مربوط به بخش مبتکر تغییرات اقلیمی (CCI) سازمان فضایی اروپا تهیه شده است. از کاربران دعوت شده است تا نظرات خود را در مورد نقشه جدید به صورت آنلاین ارائه دهند. فردریک آکارد، از محققین اصلی این پروژه می‌گوید: «نمونه اولیه نقشه پوشش اراضی ۲۰ متری آفریقا نشانگر توانایی تصاویر سنتینل-۲ و قابلیت‌های موجود در پردازش چنین حجم بزرگی از داده است». او افزود: «جامعه‌ای که با منابع زمینی در آفریقا سر و کار دارد حتما از این نمونه اولیه نقشه پوشش اراضی و توسعه آتی آن استقبال خواهد کرد».
سازمان فضایی اروپا از سال ۲۰۰۲ در حال تلاش برای تولید نقشه‌های ۳۰۰ متری پوشش اراضی در سطح کل دنیا از طریق دو پروژه خود یعنی GlobCover و CCI می باشد. در حالی که نقشه تولید شده از قاره آفریقا بر اساس یکی از ماهواره های سنتینل است، راه اندازی ماهواره سنتینل-۲بی در ماه مارس امکان تهیه نقشه جهانی را در مقیاس ۱۰ متری فراهم می کند.
هر یک از دو ماهواره سنتینل 2A و 2B  یک دوربین چند طیفی با ۱۳ نوار طیفی دارد که می تواند در پایش کشاورزی و جنگلداری و برای مدیریت امنیت غذایی استفاده شود. تصاویر ماهواره‌ای می‌توانند برای تعیین شاخص‌های مختلف گیاهی از جمله کلروفیل سطح برگ و محتوای آب استفاده شوند.

منبع سازمان فضايي ايران
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=10821
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها