تصاویری هیجان انگیز از پرتاب کاوشگر فضایی «پارکر» به سوی خورشید

0 929

کاوشگر فضایی ناسا برای کشف اسرار جدید ۱۲ آگوست ۲۰۱۸ با موفقیت به فضا پرتاب شد.
کاوشگر پارکر به گفته دانشمندان سریع‌ترین سفینه فضایی دست ساخته انسان است که باسرعت ۴۳۰ هزارمایل درساعت (معادل با ۷۴۰ کیلومتر درساعت) به سوی ستاره خورشید رهسپارمی شود.
پیش بینی می‌شود پارکر درصورت رخ ندادن اتفاق‌های غیرمترقبه درطول هفت سال ۲۴ باربه دور خورشید گردش و اطلاعاتی ارزشمند به زمین ارسال کند.
هزینه ساخت و راه اندازی این کاوشگر گرانقیمت ناسا افزون بر یک و نیم میلیارد دلاربرآوردشده است و پرتاب آن سرانجام از پایگاه کیپ کاناورال انجام شد.
به گفته کارشناسان پارکر به نزدیک‌ترین فاصله ازخورشید (حدود ۳ و هشت دهم میلیون مایل) خواهد رسید که تاکنون هیچ سفینه فضایی دیگری دست نیافته است، در زمان استقرار پارکر درمدار خورشید فاصله آن از زمین حدود ۵ میلیون مایل خواهد بود.
گفتنی است درساخت این کاوشگر از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها استفاده شده است تا در زمان نزدیک شدن به خورشید اجزای درونی و بیرونی آن دچار صدمه و آسیب نشوند.
کارشناسان دمای خورشید درمداری که پارکر روی آن گردش خواهد کرد حدود ۲۵۰۰ درجه فارنهایت است، اما وجود تجهیزات ایمنی سبب می‌شود پوشش داخلی آن بیش از ۸۵ درجه افزایش دما پیدا نکند.
در بدنه پارکر از نوعی ماده فوم کربن کامپوزیتی ضخیم با ضخامت ۴ و نیم اینچ بین دو ورق فیبرکربنی استفاده شده است که می‌تواند حرارت فوق العاده بالای خورشید را تحمل کند.
قراراست از این کلوشگر برای بررسی عنصر‌های تشکیل دهنده خورشید، باد و توفان‌های خورشیدی، امواج ساطع شده از خورشید، انبساط و فوران مواد مذاب از سطح خورشید استفاده شود.


منبع باشگاه خبرنگاران جوان
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=10745
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها