چین جامعه جهانی را به همکاری فضایی فرا خواند

چین در راستای برنامه‌های بلندپروازانه خود در حوزه هوافضا از جامعه جهانی خواست به برنامه فضایی این کشور برای ساخت و پرتاب ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) ملحق شوند.
کمیته آزمایش‌های علوم و فنون چین  در تارنمای خود اعلام کرد آکادمی فناوری فضایی کشور آماده همکاری‌های جهانی در خصوص ایستگاه بین‌المللی فضایی است و امیدوار است از طریق همکاری با کشورهای دیگر، مسیر توسعه جهانی پایدار و رشد برنامه‌های فضایی، میسر شود.
برنامه ایستگاه فضایی چین به روی همه کشورهای دنیا باز است و طرح‌ها و پیشنهادهای کارشناسان و متخصصان کشورهای دیگر می‌تواند به تارنمای سی اس اس که برای تحقیقات ذی‌ربط در چین است، ارسال شود و بعدازآن برنامه‌های پیشنهادی توسط آژانس فضایی سرنشین دارچین مورد بررسی قرار می‌گیرد.
جانگ هونگ تای، رئیس آکادمی علوم فضایی چین، گفت:«ما به دنبال آزمایش‌های بیشتر برای اکتشافات فضایی هستیم و امیدواریم که چین بتواند با ایستگاه فضایی بیش از قبل به بشریت خدمت کند

وی افزود:«کشورهای دیگر می‌توانند درزمینهٔ آزمایش‌های فضایی و پرتاب ماهواره با چین همکاری بیشتری داشته باشند و طرفین از فرصت‌های مختلف بهره ببرند.«
کمیته آزمایش‌های علوم و فنون چین متشکل از ۱۴ دانشمند از چین است و از دانشمندان کشورهای دیگر برای همکاری دعوت کرده است.
ایستگاه فضایی بین‌المللی چین در راستای طرح‌های بلند پروازانه فضایی این کشور تا سال ۲۰۲۳ میلادی به بهرهبرداری خواهد رسید و همکاری بینالمللی ایستگاه فضایی چین به‌تازگی آغاز شده است.
چین قبل از این نیز فضاپیمای تیانگونگ-۱ را که به معنی کاخ بهشتی است، در سال ۲۰۱۱ باهدف آزمایش‌های فضایی پرتاب کرد.
فضاپیمای تیان گونگ اولین آزمایشگاه فضایی چین امسال پس از بارها تغییر برنامه سقوط کرد و بخش اعظم آن قبل از سقوط به جو زمین سوخت و از بین رفت.

منبع ایرنا