ارسال تلسکوپ ناسا به فضا تا سال ۲۰۲۱ به تاخیر افتاد

وقوع پاره ای از مشکلات و ضرورت برخی بازنگری ها موجب شد تا به فضا فرستادن تلسکوپ عظیم ناسا تا سه سال دیگر به تاخیر بیفتد.
این تلسکوپ فضایی که جیمز وب (James web) نام دارد مورد آزمایش های مختلفی قرار گرفته تا کارآیی آن مشخص شود. اما به تازگی و در جریان انجام یک آزمایش آکوستیک مشکلاتی در این تلسکوپ مشاهده شد که باعث گردید ارسال آن به فضا تا ۳۰  مارس سال ۲۰۲۱ به تاخیر بیفتد.
علاوه بر مشکلات فنی، افزایش بودجه مورد نیاز به منظور به سرانجام رساندن این طرح نیز در تاخیر و تغییر زمان پیش بینی شده قبلی موثر بوده است.
کارشناسان ناسا پیش از این پیش بینی کرده بودند که مشکلات فعلی در این زمینه به زودی برطرف می شود، اما حالا مشخص شده که این مشکلات، کوچک نبوده اند و باید به طور جدی مورد توجه قرار بگیرند.
ساخت تلسکوپ یادشده که به اندازه یک زمین تنیس وسعت دارد از طرح های قدیمی ناسا است که اجرای آن از سال ۱۹۹۶ آغاز شد و ابتدا قرار بود در اکتبر سال ۲۰۱۸  به فضا پرتاب شود. اما این زمان سپس به ماه می سال ۲۰۲۰  و در ادامه به ماه مارس سال ۲۰۲۱ تغییر کرد.
در همین مدت بودجه پیش بینی شده برای تکمیل این تلسکوپ هم از ۰.۵ میلیارد دلار به رقم خیره کننده ۹.۶ میلیارد دلار افزایش یافته است و احتمالا ۸۰۰ میلیون دلار دیگر هم به این رقم اضافه شود.

منبع خبرگزاری فارس