چگونه تصاویر ماهواره‌ای با کیفیت دانلود کنیم؟

2 40,565

هیچ چیز مانند تصاویر ماهواره‌ای باکیفیت، زیبایی کره زمین را نشان نمی­‌دهد. به‌علاوه تصاویر ماهواره‌ای ابزار آموزشی بسیار خوبی برای کشف تغییرات جغرافیایی زمین هستند. اما در کجا می­‌توانید آن‌ها را بیابید؟ و اگر آن‌ها را پیدا کردید، آیا می­‌توانید این عکس‌های ماهواره‌­ای را دانلود کنید؟ قطعا بله! چندین سایت جغرافیایی وجود دارند که می‌­توانند به ما کمک کنند.

در این مطلب به معرفی چهار منبع کاربردی می‌پردازیم که از طریق آن‌ها می‌توانید به‌صورت رایگان تصاویر ماهواره‌ای را دانلود کنید.

در همین رابطه بخوانید: نقشه زمین زنده

دانلود تصاویر ماهواره‌ای به روز

۱.  ارث اکسپلورر (Earth Explorer)

وبسایت Earth Explorer توسط سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده (USGS) اداره می‌شود. نقشه‌های باکیفیت، تصاویر ماهواره‌ای و مجموعه داده‌ها مختص هر کشور بوده و مفصل و حاوی اطلاعات مفیدی هستند. این اطلاعات از طریق منابعی مانند برنامه سنجش از دور و همچنین داده‌های محصولی و خدماتی ناسا جمع‌آوری شده است. شما می‌توانید با جستجو در آرشیو خدمات زمین‌شناسی ایالات متحده، تصاویر ماهواره‌ای مورد نظر خود را دانلود کنید.

تصاویر ماهواره ای دانلود
عکس ماهواره

۲. کوپرنیک (Copernicus)
کمیسیون اروپا به‌همراه آژانس فضایی اروپا (ESA) بزرگ‌ترین برنامه‌ جهانی مشاهده زمین را راه‌اندازی کرده‌اند. داده‌های سری ماهواره‌های سنتینل (Sentinel) اروپا بدون هزینه از طریق یک هاب دسترسی باز در سایت ارائه می‌شوند. در این وبسایت لازم است برای دانلود تصاویر ماهواره‌ای ثبت‌نام کنید.

دانلود تصاویر ماهواره‌ای با رزولوشن بالا

عکس‌های ماهواره‌ای با رزولوشن بالا تحت لیسانس Creative Commons IGO در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرند. کیفیت آن‌ها بهتر از کیفیت تصاویری است که در آرشیو USGS قرار دارد. شما می‌توانید برای دانلود تصاویر ماهواره‌ای با رزولوشن بالا به سایت Sentinel Hub Playground مراجعه کرده و با استفاده از از یک رابط کاربری GIS تصاویر باکیفیت ماهواره سنینتل-۲ را جستجو و دانلود کنید.
تصاویر ماهواره‌ای

۳. ناسا ورلدویو (NASA Worldview)
وبسایت Worldview یک برنامه قوی است که به شما اجازه می‌دهد تا عکس‌های ماهواره‌ای با کیفیت را بی‌وقفه جستجو کنید. شما می‌توانید از ویژگی‌های سایت برای تنظیم یک جدول زمانی و دانلود نقشه با مجموعه داده‌های آن استفاده کنید.

در همین رابطه بخوانید: تحلیل تصاویر ماهواره‌ای در کمتر از ۱۰ ثانیه

همچنین لایه منحصر‌به‌فرد شبانه (Earth at Night) را آزمایش کنید تا زمین بعد از غروب خورشید را نیز ببینید. سپس یک عکس از صفحه تهیه کرده و تصاویر را به رایانه خود انتقال دهید. امروزه می‌توانید این برنامه را در یک مرورگر بارگیری کنید و بیشتر در مورد دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، بدانید. اما این ابزار تصاویر ماهواره‌ای به شما اطلاعات جالبی برای جستجوهای بیشتر می‌دهد.

معرفی سایت عکس هوایی

۴. سایت ناسا ارث‌دیتا (NASA EarthData)

سامانه جستجوی NASA EarthData امکان دسترسی آنلاین به چندین مجموعه داده از قابلیت EOSDIS ناسا را فراهم می‌کند. دانلود رایگان تصاویر ماهواره‌ای از این سامانه، مجموعه‌ای از داده‌های علوم زمین ناسا از منابع مختلفی همچون تصاویر ماهواره‌ای، عکس‌های هوایی و اندازه‌گیری‌های میدانی پیدا خواهید کرد.

حجم تصاویر ماهواره‌ای رایگان و تصاویر ماهواره‌ای تاریخی موجود در این سامانه فوق‌العاده است؛ مجموعه‌ای از داده‌ها که امکان بررسی اتمسفر، محیط‌ زیست، اقیانوس و دریا، پوشش اراضی، پوشش گیاهی، پوشش یخ و توپوگرافی را به شما می‌دهد.‌ جستجو برای یادگیری یافتن و همچنین دانلود تصاویر ماهواره‌ای به روز و رایگان با استفاده از جستجوی Earthdata به کمی صبر و حوصله احتیاج دارید. آموزش‌ها و توضیحات مفصلی برای هر مجموعه داده‌ی مکانی وجود دارد اما زمانی به‌کار می‌آیند که دقیقا بدانید به‌دنبال چه چیزی هستید.

سایت عکس هوایی

البته انتخاب تصویری که بر اساس معیارهای جستجوی شما باشد از لیست بلند مجموعه تصاویر آن کار دشواری به‌نظر می‌رسد، اما تنوع داده‌ها می‌تواند این کمبود را جبران کند. دانلود تصاویر ماهواره‌ای رایگان برای تایید برنامه‌های خاص ممکن است نیاز به چند کلیک اضافی داشته باشد. همچنین همه تصاویر را نمی‌توان قبل از ذخیره شدن در رایانه نمایش داد.

عکس ماهواره‌ای از زمین

در سایت‌های مختلفی می‌توانید به تصویر ماهواره‌ای از زمین دسترسی داشته باشید، اما یکی از ساده‌ترین و بهترین‌ها ابزارهای مشهور گوگل ارث است. شما برای این منظور از طریق این لینک قادر به مشاهده عکس ماهواره‌ای از زمین هستید. گوگل ارث شامل بسیاری از تصاویر جمع‌آوری‌شده توسط ماهواره‌هایی است که به دور سیاره زمین در گردشند.

این تصاویر که از شرکت‌های ماهواره‌ای مختلفی طی روزها، ماه‌ها و سال‌ها گرفته شده‌اند، به صورت موزاییکی ترکیب می‌شوند. سپس تصاویر جمع‌آوری‌شده به‌عنوان یک تصویر ترکیبی به نمایش درمی‌آید و شما آن را در گوگل ارث می‌بینید. در این ابزار می‌توانید با نگه داشتن دکمه موس روی کره زمین، نقاط مختلف آن را مشاهده کنید و با استفاده از دکمه‌های مختلفی که در دسترس شما قرار گرفته، تصویر را نزدیک و دور کنید و به جستجوهای متنوع و جالبی از زمین بپردازید.

آیا می‌دانید اولین تصویر زمین از فضا چه زمانی و چگونه ثبت شد؟ کلیک کنید.

عکس ماهواره

امروزه ماهواره‌های سنجش از دور فراوانی در مدار زمین می‌چرخند و به تهیه عکس‌های ماهواره‌ای از کره خاکی می‌پردازند. این ماهواره‌ها با استفاده از دوربین‌هایی که روی آن‌ها نصب شده‌اند، تصاویری از زمین ثبت می‌کنند که در زیر برای نمونه عکس ماهواره ترا (Terra) ناسا را از منطقه‌ای در ایالت فلوریدای آمریکا می‌بینید.

عکس ماهواره

میزان وضوح عکس ماهواره بستگی به رزولوشن یا قدرت تفکیک مکانی ماهواره دارد؛ هر چه رزولوشن بالاتر باشد تصاویر با کیفیت‌تری در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. امروزه ماهواره‌های با رزولوشن بسیار بالا در حد سانتی‌متر نیز توسط برخی قدرت‌های فضایی جهان اداره می‌شود که تصاویر آن‌ها برای مقاصد نظامی و امنیتی استفاده‌های زیادی دارد.

مسلما چنین تصاویری به صورت عمومی منتشر نمی‌شوند و عکس‌های ماهواره‌ای تا یک میزان رزولوشن مشخص در دسترس همه قرار می‌گیرد. تصاویر ماهواره‌ای دیپ فیک چیست؟

تصاویر ماهواره‌ای ناسا

در اوایل قرن بیست و یکم زمانی که چندین شرکت و سازمان نرم‌افزارهای مقرون‌ به‌ صرفه و آسان با دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی تصاویر ماهواره‌ای ارائه کردند، عکس‌های ماهواره‌ای از زمین و مناطق مختلف آن به طور گسترده در دست عموم قرار گرفت. یکی از مهم‌ترین نهادها در ارائه چنین تصاویری ناسا است.

تصاویر ماهواره‌ای تولیدشده توسط آژانس فضایی آمریکا به وسیله رصدخانه زمین ناسا (NASA Earth Observatory) منتشر شده و به صورت رایگان در اختیار عموم قرار داده می‌شود (برای مشاهده سایت کلیک کنید). چندین کشور دیگر برنامه‌های تصویربرداری ماهواره‌ای دارند، همچنین برخی شرکت‌های خصوصی هستند که تصاویر ماهواره‌ای تجاری ارائه می‌دهند.

این تصاویر ماهواره‌ای کاربردهای زیادی در حوزه‌های مختلف از جمله هواشناسی، اقیانوس‌شناسی، کشاورزی، حفاظت از تنوع زیستی، جنگلداری، زمین‌شناسی، نقشه‌برداری، برنامه‌ریزی‌های منطقه‌ای، آموزش، شناسایی‌های امنیتی و امور نظامی دارند. عکس‌های ماهواره‌ای می‌توانند در رنگ‌های قابل مشاهده و طیف‌های مختلف تهیه شوند. همچنین نقشه‌های رقومی وجود دارند که معمولا ماهواره‌های راداری آن‌ها را ثبت می‌کنند.

آنچه مشخص است، امروزه تصاویر ماهواره‌ای به عنوان فناوری جدانشدنی در بسیاری صنایع و حوزه‌ها شناخته می‌شود و کشورها ناگزیر از دستیابی به چنین داده‌های ارزشمندی هستند.

منبع gadgetnews arcamap free4kwallpapers wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=10671
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علیرضا نصیری
علیرضا نصیری
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

سلام بنده چگونه میتوانم تصاویر مربوط به سال۲۰۱۹ محدوده روستای یوسف آباد ( قوریگل) را خریداری بکنم ؟

سجاد
سجاد
1 سال قبل

با سلام می تونید از طریق سایت مپ اسکیل این کار را انجام دهید