زیستگاه فضایی ماه و مریخ را ببینید+عکس

0 3,412

یک شرکت تحقیقاتی با کمک دانش‌آموزان خود یک زیستگاه فضایی را برای قرارگیری در فضاپیمای استارشیپ (Starship) شرکت اسپیس‌ایکس طراحی کرده است که زندگی در مریخ و ماه را آسان می‌کند. این ساختمان سه طبقه شامل مکان‌های مختلفی برای کار و استراحت فضانوردان است.

گروهی از دانش‌آموزان موسسه آف دم روزنبرگ (Institut auf dem Rosenberg) سوئیس با سن بین ۶ تا ۱۸ سال، سال‌ها روی نمونه اولیه طرح خانه‌ای کار کرده‌اند که درون این فضاپیما جا می‌گیرد. نتیجه‌ این آزمایش چندساله، ساختمانی را نشان می‌دهد که با همکاری شرکت دانمارکی ساگا اسپیس آرکیتکتس (SAGA Space Architects) ساخته شده است.

در همین رابطه بخوانید: ویدئوی ایلان ماسک از ماموریت سفر انسان به مریخ را ببینید

زیستگاه فضایی
زیستگاه فضایی روزنبرگ

این دانش آموزان طی سالیان آینده ماژول‌های یادگیری فراگیر (Immersive Learning) خودشان را داخل این زیستگاه فضایی با نام روزنبرگ (Rosenberg) تکمیل خواهند کرد. یادگیری فراگیر یک روش آموزشی تجربی است که از واقعیت مجازی (VR) برای شبیه سازی سناریوهای دنیای واقعی و آموزش کارکنان در یک محیط آموزشی همه‌جانبه ایمن و جذاب استفاده می کند.

موسسه آف دم روزنبرگ می‌گوید: «این ماژول‌ها قرار است در داخل بلندترین سازه‌های پلیمری چاپ سه‌بعدی شده جهان با ارتفاع ۷ متری قرار بگیرند.»

زیستگاه فضایی روزنبرگ

استفاده از پلیمر در پرینت سه‌بعدی یک انتخاب البته منحصر به فرد بوده است؛ زیرا این متریال انطباق‌پذیری بیشتری نسبت به بتن به کار رفته در اکثر سازه‌هایی دارد که به صورت سه‌بعدی چاپ شده‌اند. با توجه به این که پیش‌بینی می‌شود میزان اشعه ماورابنفش (UV) در مریخ یا ماه زیاد باشد، پلیمر به عنوان یک ماده تثبیت‌کننده UV، به دوام بیشتر سازه کمک می‌کند. هرچند احتمال شکستن این سازه وجود دارد؛ بنابراین در صورت لزوم باید از جنس متفاوتی برای ساخت سازه‌های این زیستگاه استفاده شود.

زیستگاه فضایی روزنبرگ
زیستگاه فضایی روزنبرگ

در داخل این بنا، یک ربات به نام اسپات (Spot) تعبیه و مبلمان‌های چندکاره‌ای طراحی شده‌اند که به ساکنان اجازه می‌دهد بیشترین استفاده را از کمترین فضا ببرند. برای اطمینان از حداکثر کارایی این سکونتگاه فضایی، تحقیقات بیشتری روی سخت‌افزار، نرم‌افزار، سامانه‌های کنترل ماموریت از راه دور و حسگرهای حسی مثل حسگر نور، صدا و بو در این سازه‌ها انجام خواهد شد.

دو سال طول کشیده تا سکونتگاه فضایی روزنبرگ از مدل‌های کاغذی و مفاهیم اولیه خلاقانه، به چنین سازه‌هایی تبدیل شود. در این راه شرکای تجاری آن نیز پوسته خارجی این ساختمان را در شهر میلان ایتالیا و ساختار داخلی آن را در کپنهاگ دانمارک چاپ سه‌بعدی کرده‌اند.

منبع gadgetnews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=69687
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها