اسپیس‌ایکس جایگزین روسیه برای پرتاب ماهواره‌های اینترنتی وان‌وب شد

0 166

شرکت وان‌وب (OneWeb) از توافق خود با شرکت اسپیس‌ایکس برای پرتاب‌های آینده خبر داد؛ امری که پس از خودداری روسیه از فرستادن ماهواره‌های این شرکت با شرایط قبل صورت می‌گیرد. این توافق به دنبال تنش‌ها میان روسیه و اروپا بعد از تهاجم نظامی روس‌ها به اوکراین انجام می‌شود. مطابق برنامه‌ریزی‌ها نخستین پرتاب اسپیس‌ایکس برای وان‌وب اواخر سال جاری میلادی صورت می‌پذیرد.

اخیرا آژانس فضایی روسیه (Roscosmos) که عملیات‌های پرتاب ماهواره‌های اینترنتی وان‌وب را انجام می‌‌داد، اعلام کرد هیچ پرتاب دیگری برای این شرکت انجام نخواهد داد، مگر آنکه وان‌وب اطمینان دهد از سامانه خود برای اهداف نظامی استفاده نمی‌شود و انگلستان هم سهام خود را فروخته باشد.

اینترنت ماهواره ای وان وب

پروژه اینترنت ماهواره‌ای وان‌وب

وان‌وب تاکنون بیش از ۴۰۰ ماهواره اینترنتی از پروژه جهانی خود را به فضا پرتاب کرده است و برنامه دارد در نهایت حدود ۶۵۰ ماهواره را در مدار لئو مستقر کند. این شرکت که در انگلستان و آمریکا شعبه دارد، در مارس۲۰۲۰ دچار ورشکستگی شد، اما مدتی بعد دولت انگلستان و شرکت هندی بهارتی گلوبال (Bharti Global Ltd) آن را به‌ طور مشترک و با مبلغی معادل ۱ میلیارد دلار (هر کدام ۵۰۰ میلیون دلار) خریداری کردند.

مدتی بعد شرکت اروپایی یوتلست (Eutelsat) نیز اعلام کرد با بودجه‌ای معادل ۵۵۰ میلیون دلار، ۲۴ درصد سهام وان‌وب را خریداری می‌کند. یوتلست که اپراتور ناوگانی از ماهواره‌های مدار ژئو برای خدمات‌رسانی در حوزه پخش تلویزیونی است، با این اقدام قصد دارد راهبرد خود را در اتخاذ روش‌های معمول ارائه چنین خدماتی تغییر دهد؛ امری که با رشد محبوبیت شبکه‌هایی مانند نتفلیکس و کاهش توجه به خدمات ماهواره‌ای فعلی یوتلست صورت می‌گیرد.

شما علاقمندان به حوزه فضا می‌توانید آخرین اخبار فضایی را روزانه از همین وبسایت دنبال کنید.

منبع digikala espash
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=65129
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها