ماهواره‌های محرمانه چین به فضا پرتاب شدند

0 133

چین دو ماهواره با اهدافی محرمانه را به‌وسیله ماهواره‌بر لانگ مارچ-۷آ (Long March-7A) به فضا فرستاد. این عملیات روز پنجشنبه ۲۳دسامبر (۲دی) ساعت ۱۰:۱۰ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی ون‌چانگ (Wenchang) در جنوب چین انجام گرفت و طی آن ماهواره‌های شی‌یان-۱۲ (Shiyan-12) به مدار ژئو تزریق شدند. چین اهداف این ماهواره‌ها را شناسایی محیط فضایی (Space Environment) و آزمایش‌های مرتبط با آن اعلام کرده است؛ بااین‌حال برخی ماموریت این ماهواره‌ها را محرمانه عنوان می‌کنند.

دو ماهواره شی‌یان-۱۲ حدود ۳ تن وزن دارند و سازمان علوم و فناوری چین (China Association for Science and Technology) آن‌ها را ساخته است. ماهواره‌های شی‌یان را سازمان‌ها و موسسه‌های مختلف چین برای آزمایش و تحقیق در مورد انواع جدید فناوری‌های ماهواره‌ای توسعه می‌دهند.

در همین رابطه بخوانید:

چین سه ماهواره سنجشی با اهداف محرمانه را همراه با یک ماهواره مخابراتی به مدار زمین فرستاد

ماموریت پرتاب اولین ماهواره شی‌یان سال ۲۰۰۴ صورت پذیرفت و از آن زمان تاکنون ده‌ها ماموریت مختلف ماهواره‌های شی‌یان با انواع فناوری‌های آزمایشی دنبال شده است. بیشتر اهداف و مشخصات محموله‌های ماموریت‌های شی‌یان طبقه‌بندی‌شده است.

لانگ مارچ-۷آ با طول کلی ۶۰.۱۳ متر و وزن ۵۷۳ تن، قادر به حمل ۱۳.۵ تن محموله به مدار لئو و ۷ تن محموله به مدار انتقالی زمین‌ثابت (GTO) است. همچنین قطر مراحل اول و دوم آن ۳.۳۵ متر و قطر مرحله سوم این حامل ۳ متر عنوان شده است. لانگ مارچ-۷آ را آکادمی فناوری فضایی چین (China Academy of Space Technology) ساخته است و مراحل اول تا سوم آن به‌ترتیب مجهز به دو موتور YF-100، چهار موتور YF-115 و دو موتور YF-75 هستند.

مرحله اول ماهواره‌بر مذکور قادر به تولید ۲۴۰۰ کیلونیوتن نیروی رانش در سطح دریا بوده و زمان احتراق آن ۳۰۰ ثانیه است. دو مرحله اول این ماهواره‌بر از اکسیژن مایع و RP-1 بهره می‌برند و مرحله سوم آن از اکسیژن مایع و هیدروژن مایع به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند. RP-1 نوع خاصی از نفت سفید بوده که برای استفاده در موتور حامل‌های فضایی مناسب است.

منبع space.skyrocket nasaspaceflight rocketlaunch spacenews wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=63141
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها