رصد یک شکستگی عجیب در بازوی کهکشان راه‌شیری

0 45

دانشمندان با کمک ترکیبی از داده‌های تلسکوپ فضایی اسپیتزر (Spitzer) ناسا و تلسکوپ فضایی گایا (Gaia) آژانس فضایی اروپا (ESA) شکستگی عجیبی را در بازوهای کهکشان راه‌شیری یافته‌اند که می‌تواند اطلاعات جدیدی درباره تاریخچه آن ارائه دهد. این مطالعه با نام «بازوی کمان» (Sagittarius Arm) شناخته می‌شود و بر منطقه‌ای در نزدیکی یکی از بازوهای کهکشان راه‌شیری تمرکز دارد که جایگاه ستون‌های آفرینش به‌عنوان بخشی از سحابی عقاب (Eagle) است.

گروهی از ستارگان جوان و ابرهای گازی در کهکشان راه‌شیری که در تصویر گرافیکی ناسا دیده می‌شود، مانند یک بازوی شکسته به‌طول ۳ هزار سال نوری هستند

مایکل کوهن (Michael Kuhn)، اخترفیزیکدان موسسه‌ فناوری کالیفرنیا (California Institute of Technology) آمریکا و نویسنده اصلی مقاله، درباره بازوهای کهکشان می‌گوید: «یک ویژگی کلیدی بازوهای مارپیچی این است که یکپارچه اطراف کهکشان کشیده شده‌اند.» وی ادامه می‌دهد: «مدل‌های قبلی راه‌شیری بازوهای مارپیچی را پیشنهاد می‌دادند که «زاویه گام» (Pitch Angle) آن در مقایسه با زاویه یک دایره کامل در صفر درجه اندازه‌گیری می‌شود. همچنین پژوهش‌های قبلی عنوان می‌کردند که زاویه گام بازوی کمان حدود ۱۲ درجه است؛ اما اکنون مشاهده‌ها نشان می‌دهد این زاویه تقریبا ۶۰ درجه است و هنوز دلیل آن مشخص نیست.»

پژوهش‌ها برای کشف چگونگی و علت شکل‌گیری بازوهای کهکشان‌ها ادامه دارد. به‌گفته رابرت بنجامین (Robert Benjamin)، اخترفیزیکدان دانشگاه ویسکانسین-وایت‌واتر (University of Wisconsin-Whitewater) آمریکا، این ساختار شکستگی، بخش کوچکی از کهکشان راه‌شیری است، اما می‌تواند نکات مهمی را در مورد آن به دانشمندان بگوید. ازآنجایی‌که ستاره‌های این ویژگی تازه کشف‌شده در زمان و ناحیه یکسانی شکل گرفته‌اند، احتمالا تحت تاثیر تغییرات بزرگتری شامل نیروی گرانشی و برشی مرتبط با چرخش کهکشان هستند.

منبع digikala
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=56824
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها