کشاورزی در فضا

0 372

چه روی کاغذ و چه در آزمایشگاه؛ پروژه‌های بسیاری در زمینه سکونت انسان در فضا و مسایل و چالش‌های پیرامونی آن در موسسات پژوهشی بزرگ دنیا تعریف شده است.

مثلا نحوه ساخت اقامتگاه‌های فضایی؛ روش انتقال ابزارهای ساخت و حتی خود داوطلبان سکونت در فضا و حتی تبعات روانی زندگی خارج از زمین؛ همچنان موضوع بحث و بررسی پژوهشگران است. یکی از این مهمترین این چالش‌ها مساله تامین غذایی انسان‌های ساکن فضاست.

تامین مواد غذایی ساکنان خارج از زمین؛ چه در سیارات دیگر مثل مریخ باشد؛ چه در مدار زمین و چه در پروژه‌های توریسم فضایی تفاوتی نمی‌کند. مهمترین پرسش این است که چگونه می‌توان مواد غذایی فضانوردان را تامین کرد؟ برای نمونه در مریخ؛ پیش شرط‌های لازم برای کشت و زرع آن‌گونه که در زمین مهیاست وجود ندارد. اما این بدان معناست که باید از کشاورزی در فضا (چیزی شبیه به داستان فیلم مریخی The Martian) صرف نظر کرد؟

تامین مواد غذایی انسان؛ دستکم در مدار نزدیک به زمین به ازای هر کیلوگرم ۲۰ هزار یورو برآورد شده است و درباره انتقال آن به مریخ این رقم تخمینی برای انتقال یک کیلوگرم محموله غذایی؛ یک میلیون یورو تخمین زده می شود.

از آن‌جایی که هر انسان در طول روز به بیش از یک کیلوگرم غذا (چیزی در حدود ۲۰۰۰ کیلوکالری) نیاز دارد و عموما بیش از یک نفر در هر پروژه فضایی شرکت می کنند و در فضا ساکن می شوند این مبلغ سرسام آور و فراتر از حد تصور بالا می‌رود. یک سناریو برای حل این مشکل؛ ایجاد و ساخت گلخانه‌ای برای تامین  ماده غذایی در خود محل سکونت در فضاست.

گیاهان برای رشد به نور و ماده مغذی نیاز دارند. چیزی که بر روی زمین با وجود تابش خورشید و ماده مغذی  خاک و هوا در دسترس است. یک راه ممکن در فضا این است که از پنل‌های خورشیدی کمک بگیریم. گیاهان و انسان در این همزیستی متقابلا به یکدیگر نیازمندند.

منبع
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=325
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها