آموزش فضانوردان برای اکتشاف ماه

0 88

لوردانا بسون (Loredana Bessone) شخصی است که به فضانوردان، زندگی در فضا، راه رفتن روی سطح ماه و انتخاب نمونه سنگ مناسب برای تجزیه‌وتحلیل را آموزش می‌دهد و ریاست واحد آزمایش‌های میدانی و آموزش اکتشاف را در آژانس فضایی اروپا (ESA) در آلمان برعهده دارد. لوردانا به‌طور مختصر درباره فعالیت خود می‌گوید: «من از سال ۱۹۹۲ که مهندس رایانه بودم و در زمینه فناوری اطلاعات به آن‌ها آموزش می‌دادم، تاکنون در آژانس فضایی اروپا هستم و تعلیم فضانوردان را برعهده دارم. فعالیت من به‌تدریج کمی تغییر کرد و به طراحی ماموریت‌های آینده انسان به مریخ و همچنین ماموریت‌هایی برای کشف غارهای ماه کمک کردم.»


این عکس در سال ۲۰۱۸ در بخشی از جزایر قناری آتشفشانی اسپانیا به‌نام لانزاروته (Lanzarote)، گرفته شده است. گیاهان کمی در آنجا هست، بنابراین شباهت زیادی به ماه و مریخ دارد. وی اظهار می‌کند: «ما در اینجا پس از یک شبیه‌سازی ماه که فضانوردان طی آن یاد گرفتند چگونه جالب‌ترین نمونه‌های سنگ را برای مطالعه تاریخ زمین‌شناسی شناسایی و جمع‌آوری کنند، به ثبت یک گزارش پرداختیم. این آزمایش بخشی از یک دوره میدانی سه هفته‌ای بود که آژانس فضایی اروپا در سال ۲۰۱۶ معرفی کرد و طی آن فضانوردان برای مشاهده ویژگی‌های زمین شناسی آماده می‌شوند.»

بسون ادامه می‌دهد: «ما جلسات آموزشی را در دره بلترباخ (Belterbach) رشته کوه دولومیت (Dolomites) در شمال شرقی ایتالیا و در ناحیه دهانه برخوردی نوردلینگر ریس (Nördlinger Ries) در جنوب غربی آلمان انجام دادیم. در این‌گونه نواحی فضانوردان می‌آموزند که چگونه بهترین نمونه‌های سنگ را برای بازگشت به زمین انتخاب کنند. ما تنها ۳۰۰ کیلوگرم از سنگ‌های ماه را در دست داریم که هنوز هم دانشمندان در حال تجزیه‌و‌تحلیل آن‌ها هستند. داشتن این سنگ‌ها برای مطالعه منشا منظومه شمسی بسیار ارزشمند است.»

وی می‌گوید: «من همچنین از سال ۲۰۱۱ یک برنامه خاص را اجرا می‌کنم که در آن گروهی متشکل از شش فضانورد را شش شبانه‌روز در غارهای جزیره ساردینیا (Sardinia) ایتالیا یا اسلوونی به‌صورت جداگانه نگه می‌داریم. در آنجا فضانوردان تنها بوده و بعضی اوقات مجبور به عبور از معابر باریک هستند، اما من و دیگر مربیان بخش ایمنی، یک پزشک و اپراتورهای فیلمبرداری بر وضعیت آن‌ها نظارت داریم. هر چه فضانوردان در سفر به فضا از زمین دورتر می‌شوند، برای حفظ ایمنی می‌بایست بیشتر مراقبت کنند.»

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=18014
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها