فضاپیمای ناسا عکس‌هایی با جزئیات بالا از قمر مشتری ثبت کرد

0 156

فضاپیمای جونو (Juno) ناسا تصاویری از فاصله ۱۰۳۸ کیلومتری از سطح بزرگترین قمر مشتری یعنی گانیمد (Ganymede) ثبت کرد و علاوه‌براین، اطلاعاتی در مورد ترکیبات این قمر، یونوسفر، مغناطیس‌سپهر و پوسته یخی آن نیز فراهم آورد. این فاصله نزدیک‌ترین فاصله یک فضاپیما به گانیمد از سال ۲۰۰۰ تاکنون محسوب می‌شود.

دانشمندان این تصاویر را برای درک تغییرات ویژگی‌های سطحی که ممکن است طی بیش از چهار دهه گذشته روی داده باشند، با تصاویر قبلی مقایسه می‌کنند. هرگونه تغییر در توزیع دهانه‌های سطحی می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا شمار اجرامی را که در بخش بیرونی منظومه شمسی به این قمر برخورد کرده‌اند، بهتر تخمین بزنند.

این تصاویر توسط دوربین جونوکم (Junocam) و دوربین «استلار رقرنس یونیت» (Stellar Reference Unit) گرفته شده است. باتوجه‌به سرعت پرواز، تنها ۲۵ دقیقه طول می‌کشد تا قمر یخی گانیمد در نگاه جونوکم، از یک نقطه‌ نورانی به یک قرص واضح تبدیل شود و سپس دوباره به‌شکل یک نقطه نورانی بازگردد، بنابراین این زمان تنها برای ثبت ۵ عکس کافی است.

جونو یک فضاپیمای رباتیک بدون‌سرنشین است که در اوت۲۰۱۱ به فضا پرتاب شد و در ژوئیه۲۰۱۶ در مدار قطبی سیاره مشتری قرار گرفت. ماموریت این فضاپیما با وزنی نزدیک به ۱۶۰۰ کیلوگرم ابتدا برای ۷ سال طراحی شده بود، اما تاکنون توانسته به‌انجام عملیات‌های کاوشی خود ادامه دهد.

 

digikala ،‌ digikala ،‌ espash

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17960
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها