نخستین ماهواره ساخت نپال به فضا پرتاب شد

0 483

ناسا(NASA) اولین ماهواره نپال را به فضا پرتاب کرد. این ماهواره نپالی‌ست-۱ (Nepalisat-1) نام دارد که با  ۱.۳۳ کیلوگرم وزن یک نانوماهواره تحقیقاتی حساب می‌شود. نپالی‌ست-۱ با هدف مطالعه میدان مغناطیسی زمین و همچنین نقشه‌برداری و مشاهده تغییرات جغرافیایی در کوه‌ستان‌ها٬ یخچال‌ها٬جاده‌ها و جنگل‌های سرزمین نپال به مدار لئو در ارتفاع ۴۰۰ کیلومتری فرستاده شده‌است. طول عمر مفید آن شش ماه برنامه‌ریزی شده‌ است و بودجه آن ۱۷۵ هزار دلار بوده که از طرف موسسه علوم و فناوری نپال تامین شده است.
ساخت ماهواره برای اولین بار برای هر کشوری به خصوص کشورهای در حال توسعه مثل نپال دستاوردی بزرگ است و نپالی‌ست-۱ که توسط دو دانشجو نپالی در موسسه فناوری کیوشو (kyushu technology institute) در ژاپن طراحی و ساخته شده‌است نپال را وارد باشگاه کشورهای فضایی جهان کرد.

این موفقیت باعث  تشویق دولت نپال برای ادامه‌ این راه و همچنین ایجاد انگیزه در جوانان نپالی برای حضور در چنین پروژه‌های فناورانه بومی و معتبر شده‌ است. در همین راستا دولت نپال برنامه دارد به زودی ایستگاه زمینی برای دریاف داده‌های ارسال شده توسط نپالی‌ست را افتتاح کند. علاوه بر آن هم‌اکنون گروهی از فارق‌التحصیلان نپالی با کمک دولت در حال ساخت ماهواره جدیدی به نام نپال پی‌کیو-۱ (Nepal PQ-1) هستند.

همچنین این گمان می‌ورد که برنامه بعدی دولت نپال دادن سفارش ساخت یک ماهواره تجاری باشد. این ماهواره تجاری یک ماهواره مخابراتی مجهز به ترانسپاندرهای سی و کایو باند (C/KU-Band) است که قرارداد ساخت آن بین دولت نپال و غول ماهواره‌ساز فرانسوی تالس آلنیا اسپیس (Thales alenia space) بسته شده‌است. با ساخته شدن این ماهواره نپال علاوه بر بهره‌مندی از مزایای اینترنت سرعت بالا پیشرفت‌های عمده‌ای در زمینه‌های خاصی از قبیل آموزش الکترونیکی٬ مدیریت الکترونیکی و کشاورزی خواهد داشت.

 پرتاب این ماهواره از زمین پنجشنبه ۱۸ آوریل (۲۹فروردین) ساعت ۱۶:۴۸ به وقت محلی (۱:۱۸ به وفت تهران) از پایگاه فضایی جزیره والپوز انجام شد. اما پرتاب این ماهواره با حالت معمول تفاوت دارد. فرایند پرتاب نپالی‌ست بدین صورت است که در ابتدا این نانوماهواره به همراه ۷.۵ تن محموله دیگر در فضاپیمای باری سیگنوس(Cygnus) بارگیری شد٬ سپس فضاپیما توسط ماهواره‌بر انترس(Antares) به ایستگاه فضایی فرستاده شد. بعد از آن فضانوردان ایستگاه فضایی(ISS) در زمان مناسب با کمک تجهیزاتشان نانوماهواره‌ را در مدارش قرار خواهند داد.

منبع nepalisansar
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12868
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها